Frågor och svar del 1

Här kommer svaren på första halvan av frågor i frågelådan:


 

Postat av: Alexandra

Hej, jag vill jättejärna bli au pair i USA men jag har aldrig varit där. Jag funderar på att åka dit genom en språkresa. Men det kostar mycket , så jag vill fråga dig:
Tycker du det är bra att ha varit i USA innan man åker? Och är det värt att betala till en språkresa?


Svar: Hej Alexandra! Vad kul att du vill bli au pair. Nej, jag tycker inte att man behöver ha varit i USA förut. Jag hade aldrig varit det. Så om du inte jättegärna vill tycker inte jag att du behöver åka på en språkresa innan du åker iväg som au pair.



Postat av: Emma

Hej!
Måste bara börja med att säga att jag älskar din blogg och har läst den ända sedan du började skriva! Jätte kul att du valde att förlänga också för då kan jag följa den ett år till! :)
Jag ska snart börja med ansökningarna och jag undrar om det är något speciellt som du tycker man ska tänka på när man skriver det personliga brevet?


Svar: Tack så jättemycket Emma! När du skriver det personliga brevet tycker jag att du ska vara personlig och skriva varför du vill åka som au pair osv. Tänk på att det personliga brevet är din stora chans att fånga intresse hos en familj. Skriv om din familj, dina intressen, varför du vill åka som au pair och om dina bra egenskaper och vad du skulle kunna tillföra som deras au pair. Men var också ärlig, hitta inte på något för att du tycker att det låter bra eller något som du tror att en värdfamilj vill höra. Det fungerar inte i längden. Lycka till med ansökningarna!


Postat av: Petra

Hej!
Har följt din blogg sen du åkte o den blir bara bättre o bättre :)
Tänkte på i början av ditt år umgicks du ju mycket med Louise, nu har de typ gått ett halvår sen hon åkte har du hittat nån annan som du hänger med?
Några klassiska frågor
Bästa med usa?
sämsta med usa?
Bästa med att vara aupair?
sämsta med att vara aupair? - om du kommer på nåt

Jättekul att du bestämde dig att stanna längre än ett år :D Då får ja hänga mer o läsa mycket mer:)
Ha de bra!


Svar: Tack Petra! Jag umgicks jättemycket med Louise och efter att hon åkte hem har det gått lite trögt. Har umgåtts lite grann med olika au pairer men nu har de åkt hem. Det är det som är jobbigt att vara au pair, alla kommer och går så olika. Några för att deras år är slut, andra byter familj eller åker hem tidigare. Men nu till hösten har jag hopp om att hitta nya vänner.


Det bästa med USA är min värdfamilj som jag har haft sådan himla tur med. Förutom dem skulle jag nog säga resandet, att man kan se så mycket olika miljöer och kulturer i ett och samma land.

Det finns mycket som är bra med USA :)


Det sämsta med USA? Hmm, det var lite klurigt. Jag skulle nog säga att det är allt detta som har med socialbidrag, dagis och semesterledighet. Allt sådant som vi i Sverige nästan tar för givet finns inte här.


Bästa med att vara au pair är att man kan kombinera jobb, barn, resa, leva i USA och lära sig engelska i ett och samma jobb. Det är toppen!


Det sämsta med att vara au pair? Kan inte komma på något. Kanske att man måste vara så långt bort från Sverige och sin familj och vänner. Men det lär man ju sig också något på.

Jag kommer verkligen att uppskatta Sverige så mycket mer när jag kommer hem!


Postat av: Anna

Hej! Jag har följt din blogg ett tag nu och jag tycker den är mycket bra! Jag ska själv åka som aupair om några veckor, fast till Luxemburg här i Europa. Jag tänkte bara fråga dig vad du anser om det här med presenter? Alltså, jag har inte tänkt att ta med mig någonting då jag verkligen inte vet vad jag ska ta med mig. Det är nämligen så att mamman i familjen är svensk så man kan ju inte ta med sig något "typiskt svenskt" som jag har läst att många gör, så det känns bara så svårt, därför har jag valt att strunta i det. Tycker du att det är fel? Förväntar familjerna några gåvor? Blir det konstigt om man inte har något med sig?

Tacksam för svar!
Anna


Svar: Hej Anna! Jag tycker inte att det är fel att inte ta med sig presenter. Däremot skulle jag rekommendera au pairer att ta med sig något. En present till ett barn är som en isbrytare. Om du inte vill köpa något typiskt svenskt kan du kanske bara köpa med någon godisbit till barnen om de får äta godis. Men som sagt, man måste inte ha med sig presenter till barnen när man åker. Men om någon skulle fråga mig skulle jag rekommendera att man gör det. Men som sagt det behöver inte vara något stort och dyrt. Godis (om barnen får äta det) går lika bra! Lycka till i Luxemburg!


Postat av: Alexsandra Hallén

hej! jag gillar verkligen din blogg och hoppas själv att kunna åka som au pair efter studenten (om två år), därför undrar jag hur det känns att vara i en ny familj? Känner du dig som en i familjen eller känns det som att du är nån som bara bor där för jobbets skull? Sen undrar jag även om det känns som att det är tillräckligt mycket egentid eller som att du ständigt är på jobbet?
Tacksam för svar!
kram alexsandra


Svar: Tack Alexsandra, vad kul att du vill åka som au pair. Nu känns det jättebra att vara i en ny familj, jag känner mig som en i familjen. Jag känner mig absolut inte som någon som bara bor och jobbar där. Såklart var det jobbigt i början innan man kom in i allt och kände sig bekväm med att gå i kylskåpet osv. Jag tycker att jag har bra med egentid men det kan ibland vara jobbigt att bo på jobbet för även om man inte jobbar så hör man barnen hela tiden. Vill man vara ifred får man stänga in sig på sitt rum eller åka iväg någonstans. Men allt det positiva väger över rejält.


Postat av: Sofia

Jag har tänkt åka som au pair till USA efter jul. Jag har inte tagit körkort ännu. Men något jag alltid har undrat över är hur bra på engelska man måste vara när man åker? Jag har alltid haft problem med engelska och gått i stödklasser i skolan. Jag undrar även hur det känndes när du träffade din familj första gången? Känndes det inte ensamt i början? Och rätt jobbigt att gå och "rota" i andras (mer eller mindre okända) människors kylskåp och liknande saker?


Svar: Hej Sofia! Du behöver inte vara så bra på engelska när du åker. Du kommer att lära dig här borta! Det är ett perfekt sätt att lära sig engelska på, för man är tvungen att prata det. Det var nervöst att träffa familjen för första gången. Jag är också väldigt blyg i början osv. Tyckte det var jobbigt att ta saker från skafferi och kylskåp i början, framförallt när dem var hemma. Men man lär sig och familjen var snälla och förstående i början vilket hjälpte.


Postat av: Linn

Jag undrar hur CC har varit under hela din tid som au pair. Jag undrar då jag har hört på senaste att dom kan vara nonchalanta och inte ta saker och ting på allvar. Har du upplevt detta eller har allting varit hur bra som helst?


Svar: Jag har också hört dåliga saker om CC. Men jag har inget dåligt att säga om dem. Min erfarenhet av dem har varit jättebra. De har varit hjälpsamma när jag haft frågor osv. Dock har jag inte varit i kontakt med dem så mycket sedan jag kom hit då jag inte haft problem eller liknande. Men som sagt, min erfarenhet av CC har varit mycket bra och skulle jag åka igen skulle jag åka med CC.


Postat av: Tilda

Har du några tips och ideer vad jag kan köpa för presenter till de tre killar jag ska ta hand om, på 10, 8 och 6 år? Sen föräldrarna också... uh det är så svårt, har du några tips?


Svar:  Hej Tilda! Presenter är alltid klurigt. Till tre pojkar? Jag skulle nog köpa Sveirgetröjor till dem, om det finns skulle jag också trycka upp deras namn på ryggen. Det är säkert något de skulle uppskatta. Annars kanske några böcker skrivna av svenska författare som tex Karlsson på taket, Emil eller Pettson och Findus. Hoppas detta hjälpte lite. Till föräldrarna skulle jag rekommendera att köpa ljuslyktor från Kosta Boda eller en glasskål från Kosta Boda eller Orrefors. De är fina och alltid uppskattade. Lycka till!

  

Postat av: Jessica

Hej! Jag har följt din blogg länge - tycker fortfarande att det är super kul att läsa!

Jag ska åka till Boston om 6 veckor och börjar fundera på vad man ska ha med sig. Har du några bra tips? Saker man bör har med sig resp. Inte bör ha med sig? :)

Har du kanske din egen packlista kvar?

// Jessica


Svar: Tack Jessica! Åhh vad kul att du ska till Boston! Ett tips är att inte ha med dig alldeles för mycket kläder för du kommer säkert att shoppa här borta. Ta bara med dig små schampoo och balsam osv, för det kan du köpa här borta. Glöm inte adapter :)

Jag har tyvärr inte kvar min packlista och nu när jag funderar så har jag svårt att komma på vad jag hade med dig. Jag plockade bort i sista stund men trots det använde jag inte alla kläder som jag tog med mig (och har fortfarande inte gjort det). Ta bara med dig dina favoritkläder, du kommer ändå att vilja köpa nytt.  Ledsen att jag inte kan hjälpa dig mer, hoppas det hjälpte lite ändå. Lycka till med allt!

  

  

Postat av: cassandra

hej åh vad trevligt!! :D
- Har du förlängt ditt år?
- Gillar du att bo i New York?
- Nackdelar/fördelar med New York?
- Hur är det med utelivet? har alla klubbar och såntåldersgräns på 21 år?
- Vilken organisation åkte du med?
- Hur många barntimmar hade du? inom familjen och utanför?
- Trivs du med din familj?
ha det så braa! :D


Svar: Hej Cassandra!

- Jaa, jag har förlängt mitt år och stannar ett år till. Mitt år tar slut Augusti 2010.

- Jaa, jag gillar att bo i New York. Måste dock påpeka att jag bor i staten New York och inte i staden New York City. Man kan lätt förväxla det. Jag bor i en stad som heter Albany som ligger ca 2 ½ timme från NYC.

- Fördelar med att bo i New York är att man har nära till många fina städer runt om på östkusten. Miljön och naturen runt omkring är också väldigt fin. Att man har växlande årstider tycker jag också är väldigt kul. Att bo ganska nära NYC är också ett plus. Nackdelar med just New York kan jag inte hitta. Dock är inte Albany den roligaste staden, men det blir vad man gör det till.

- Nästan alla klubbar har 21 årsgräns. Det finns några som har 18 men de allra flesta har 21.

- Jag åkte med Cultural Care Au pair (EF) och för mig har de fungerat jättebra!

- Jag hade lite mer än 200 timmar. De flesta fick jag genom att vara barnvakt åt min lilla kusin. Några andra fick jag genom prao på dagis och genom att vara barnvakt åt min mammas arbetskamrats barn.

- Jag trivs jättebra med min värdfamilj. Det är ett kaotiskt men väldigt glatt hus med fyra små barn. Jag har omtänksamma och snälla värdföräldrar och känner mig som en i familjen.


Hoppas du fick svar på dina frågor!


Kommentarer
Postat av: Tilda

Tack så jätte mycket för svaren... Fotbollströjor lät som en super bra idé! Måste bara säga att du har en trevlig och bra blogg!

Hoppas allt är funkar som det, ha det så bra!

2009-08-24 @ 13:26:16

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
Blogg listad på Bloggtoppen.se