Storhandling i USA

Idag var jag och handlade en hel del mat. Det är faktiskt lite annorlunda att handla här i USA. För det första skulle min kära vän Anna som jobbar på Coop bli upprörd över hur alla packar upp varorna på bandet. Här är det inte en sak på rad utan här är det flera varor på varandra huller om buller. Jag försöker att vara svensk men har märkt att det går mycket fortare att bara lasta på.
Sen när man handlar i USA så packar personen i kassan varorna i påsen. Detta sker överallt! I mataffärer har dem personer som jobbar med att packa ner varorna. Vilken lyx! Dock inte så miljövänligt, de slösar nämligen något enormt med påsar. De packar bara ett par varor i en påse, sedan byter dem. Bli inte förvånad om du bara får en chipspåse i en påse. De packar köttfärs osv i en separat påse pga hygieniska skäl eller vad man ska kalla det. Men det är illa när man bara får en liten förpackning med blåbär i en påse, som jag fick en gång. Idag fanns det dock ingen person som packade mina varor så jag hjälpte kassörskan. Jag tror inte att jag aldrig har haft så få påsar men ändå handlat så mycket. Jag packade så mycket jag kunde i påsarna, precis som hemma. Jag använder till och med tygpåsar för att spara.
Kommer att vara jobbigt när man kommer hem och man får packa sina egna påsar. Haha! Tycker det är jättebra service och ett bra sätt att få fler människor i arbete. Kanske något för Sverige? Går ju fortare i köerna också eftersom påsarna är packade när man betalat och är klar.

Så går det alltså till att handla i USA.

Annars är det ungefär som vanligt att handla i en mataffär här. Ungefär. I USA har dem bara skivad ost, och både ost, skinka och korv som pålägg beställer man över disk, vilket i början kändes om en väldig lyx. Något som dem inte heller har här är yoghurt i stora förpackningar som vi har hemma i alla möjliga goda smaker. Här har dem vanilj eller jordgubb i stora burkar, inget mer. De har små små yoghurtsburkar och då har de en massa olika smaker så de brukar jag köpa. Men de går ju inte att ha flingor i. Jag saknar min exotiska frukter yoghurt. Och så saknar jag min musli!
Annars har den en hel del mat! Hur mycket flingor som helst, går man till brödhyllan har man dock svårt att hitta mörkt bröd. En godishylla med rader av läsgodis finns inte så långt ögat kan nå. Tyvärr!
Annars kan man hitta det mesta i en mataffär i USA.

Kommentarer
Postat av: maria

hej! ja är sedan 2 veckor tillbaka au pair i Napervill, utanför Chicago. Håller verkligen med om mataffärerna! dom packar bara pyttelite i varje kasse, har inte stora yoghurtpaket, inget lösgodis o är värdelösa på att lägga varorna i ordning på rullbandet! :P haha, ja köpte de grovaste brödet ja kunde hitta idag, de va nästan vitt. Pumpernickel-bröd finns på vissa ställen, smakar ganska grovt, komemr nog från tyskland tror ja, tur att de finns frukt o grönsaker som hemma iaf :D

2009-05-16 @ 06:24:51

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
Blogg listad på Bloggtoppen.se