Frågor och svar del 4

Postat av: Lisa
Hej!
Nu när jag satt och läste frågorna här ovan så kom jag på en egen. Hur mycket kostar det att åka som au pair och har du något tips på hur man kan få ihop pengarna?
Du har en riktigt härlig blogg :)

Svar:
Hej Lisa! Tack!  Jag kommer inte riktigt ihåg hur mycket jag betalade sammanlagt, men jag skulle gissa på ca 10 000 kronor.  Går man in på Cultural Cares hemsida så skriver dem om priser osv. Detta var vad jag hittade som man måste betala:
Deposition 2 495 kr  (fullföljer man au pair året så får man tillbaka dessa pengar)                                                           
Subventionerad flygavgift (okt-juni) 1 495 kr                               
Subventionerad flygavgift (juli-sep) 1 995 kr                       
Hälsoundersökning, cirkapris 800 kr                                              
Au pair visum, cirkapris 1 200 kr                                 
Polisregisterutdrag 172 kr                                                  
Internationellt körkort 230 kr  

 Sen finns det några tilläggstjänster som man kan välja att köpa:
Avbeställningsskydd 375 kr                                           
Försäkringspaket 1 (försäkring för 13 mån) 4 500 kr
Försäkringspaket 2 (försäkring & sporttillägg för 13 mån) 5 000 kr
Cultural Care Club Au Pair 395 kr                                                 
Simkort till mobilen 200 kr                                                         
Passfodral 50 kr

 Jag valde försökringspaketet på 4 500 kronor och sen Cutlural Care club au pair. Men dessa är som sagt valfria.

 Så om jag räknar ihop detta så betalade jag ca 12 000 kronor. Men jag tror att jag fick min hälsoundersökning gratis via skolan osv.
Tänk långsiktigt och spara pengar redan nu för din au pair resa. Jobba extra och försök att lägga undan pengar varje månad.
Lycka till!

Postat av: terese
vem betalar din resa hem över jul?

 Svar: Mina föräldrar betalade min resa hem.

Postat av: Malin Månsson  
Hej Mathilda! För det första Tack för en bra au pair blogg! :) Jag är 18 och går sista året på gymnasiet och är faktiskt lite sugen på att åka iväg ett år som Au Pair. Skulle inte du kunna skriva och berätta hur du gjorde, förberedde dig och vad som bestämde dig för att åka ?

 Svar: Tack snälla Malin! Ända sedan jag var 12 år har jag drömt om att vara au pair. Jag gick in på au pair hemsidor och drömde mig bort, pratade med gamla au pairer osv. När det blev dags att anmäla sig träffade jag en kompis i min klass som också ville åka och tillsammans gick vi på ett informationsmöte. Efter det mötet var vi hur sugna som helst. Vi fick alla ansökningspapper och så sattes arbetet med det igång. Jag var så förväntansfull. Efter att alla papper hade fyllts i så började matchningen med värdfamiljer. Jag tog den första som jag fick. När det började närma sig avresa var det enda som fanns i mitt huvud tanken på packning. Det var klurigt men gick bra. Jag var på väg emot mitt stora äventyr. Vad det var som bestämde mig för att åka var för att jag ville ut på äventyr. Jag har alltid velat åka till USA och jag älskar barn så detta var en perfekt kombination. Plus att man också får chansen att träna upp sin engelska. Att åka som au pair är bland det bästa jag har gjort, något jag verkligen inte ångrar. Det är minnen för livet!
Ta chansen du med!

Postat av: Mikaela
Hej!
Visste inte riktigt vart jag skulle skriva så jag skriver här.
Jag är au pair i Virginia en halvtimme från DC, anyway undrar bara vad för olika aktiviteter du brukar göra med dina barn. Mina barn är 1 0ch 3 snart 2 å 4, men föräldrarna vill att jag ska göra mer saker med dem och vill bara få lite ideer....
tack på förhand :D

Svar: Hej Mikaela! Det är svårt att hela tiden komma på idéer på saker att göra med sina barn. Förutom att rita, pyssla,spela spel,  läsa böcker osv så brukar jag gå ut och leka, gå på promenader eller åka till lekparken. Jag brukar också försöka baka med barnen, något som de tycker om. Chocoalate chip cookies är en favorit men chokladbollar är också riktigt bra och kul för barnen. Ibland tar jag dem även till shoppingcentret och låter dem gå runt och titta i leksaksaffärer. Något jag gör ganska ofta är att åka och bada med dem. Det tycker dem är jättekul och så får de motion samtidigt. Men det är svårt, framförallt när man som du har barnen hela dagarna och kanske inte så mycket aktiviteter på kvällarna. Om föräldrarna vill att du ska göra mer med barnen så be dem om tips. Säg att du har svårt att komma på saker. Kanske finns det något museum i närheten som kan vara kul för barnen. Hör med au pair vänner vad de brukar göra med sina värdbarn, på så sätt kanske du får tips och idéer.
Lycka till!

Postat av: Johanna  
Hej!
Är det mycket jobb med att ta hand om 4 barn? I vilka åldrar är barnen? :)
Ha det bra!

Svar: Hej Johanna! Jaa, det är en hel del jobb med fyra barn! De är 7, 6, 4 och 2 år så det är full rulle om dagarna. Men man lär sig verkligen och blir van så när jag har två stycken tycker jag att det är lugnt! Men man kan lugnt säga att det är mycket jobb.

Postat av: Malin Månsson  
Hej! Jag undrar var du handlar alla dina kläder? Finns det någon speciell kedja du gillar som inte finns i Sverige? Är Forever21 lika bra som det verkar ?
Kram ocg tack för en bra au pair blogg. Blir inspirerad ;)

Svar: Tack snälla du, det värmer! Jag handlar mina kläder på många olika ställen. För att näman några: Forever 21, Heritage, American Eagele, American Outfitters, GAP, Old Navy, Jc Penney, H&M  osv. En salig blandning! Jag tycker om Forever 21, det är billigt och bra. Många klagar på kvalitén och hållbarheten men jag har inte märkt något utan har varit nöjd med mina kläder därifrån. Det är ju inte så dyrt och då kanske kvalitén inte är den bästa. Men jag har varit nöjd med Forever 21 och brukar nästan alltid hitta något där! Dock var första gången jag kom in i Forever 21 affären en besvikelse. Jag hade varit inne på deras hemsida och där såg allt så fint ut och det såg ut som att de hade en massa fina klänningar. Men så ser det inte ut i affären, dock hittar man oftast alltid något man gillar men det är stor skillnad från affären vs hemsidan.

Postat av: Anonym
hej, jag undrar hur mycket du betala totalt innan du reste? har hört att det är rätt dyrt

Svar: Hej! Jag betalade ca 10 000 kronor för att åka iväg som au pair. Titta på första svaret i detta inlägg så får du veta mer.

Postat av: Anonym
Hej jag har lite frågor om Au pair livet.
På de flesta sidor står det att man får två veckors betald semester per år, men är det möjligt att ta ut mer, fast obetald?
Hur ofta har du varit i Sverige under din tid som au pair?

Svar: Hej! Det stämmer att man får 2 veckors betald semester per år som au pair. Om det är möjligt att ta ut mer beror helt och hållet på vad man kommer överens om med sin värdfamilj. Kanske går det att komma överens om något men det är absolut inte något man ska ta för givet.
Jag har varit i Sverige en gång under min tid som au pair och det var nu under jul och nyår!

Postat av: S
Hej!
Vad roligt att du trivs hemaa efter 16 månader i USA, du måste vara en väldigt stark person som orkar och vågar.
Du säger att du ska tillbaka till usa, hur menar du då? får man inte bara vara au pair max 16 månader?
Får man vara det två gånger? Så man t.ex åker ett år till englan och ett år till usa?

Svar: Tack snälla du! Man får vara au pair i USA i max 2 år. Man får först vara au pair i ett år och sen får man förlänga i 6, 9 eller 12 månader.
Jag är inte riktigt säker men jag tror man får vara au pair i England ett år och sen ett år i USA. Jag tror det handlar om USAs regler men då tror jag bara att det handlar om USA och inte om man varit au apir någon annanstans. Au pair i USA får man bara vara en gång men nu har USAs regler ändrats så om man är hemma i 2 år får man åka tillbaka som au pair till USA. Så jag tror att man kan vara au pair någon annanstans och sen vara au pair i USA.
När jag kommer hem tror jag att jag kan åka som au pair till England eller Frankrike osv. Det ska inte vara några problem.

Postat av: Sandra
Sjukt stor gran, hur lyckas man ens få in den i huset? och hur lyckas man klä den? :P

Svar: Jaa, den är riktigt stor. Man behöver en stor dörr för att få in den och en hög stege för att klä den!


Postat av: S
Hej!
Jag har en fråga, kan man bara bli au pair en gång? Eller kan man t.ex åka ett år till england, och sen åka andra år till usa?

Svar:
Hej! Jag tror att det inte är några som helst problem. Förut hade USA som regel att man bara fick vara au pair i USA en gång. Men nu har dem ändrat så om man har varit hemma två år så får man åka tillbaka som au pair. Jag tror att varje land har egna regel, oberoende av varandra. Så jag tror att man kan vara au pair i England, Spanien osv och sen åka till USA. Det ska nog inte vara några problem tror jag.

Postat av: Sofie
hittade din blogg imorse och har nästan hunnit med att läsa halva. VILKET UNDERBART ÅR DU VERKAR HAFT!
detta gör mig bara ännu mer intresserad at att själv åka.
vad ska man tänka på när man väljer familj? dú verkar ha varit riktigt lyckligt lottad, men man har ju hört talas om flera som bytt familj eller åkt hem, vilket inte är något jag vill uppleva.
vad behöver man betala själv för att komma iväg som au-pair? fick man betala någon avgift till organisationen?

Svar: Tack så mycket!
Det är svårt att välja värdfamilj. Ett tips är att tänka på hur många barn du skulle vilja ta hand om och i vilka åldrar. Små tips att tänka på tycker jag är om du får tillgång till bil på fritiden. På många platser i USA är man ganska fast om man inte har egen bil, så det skulle jag fråga om. Sen när du läser igenom familjens ansökan känn efter hur det känns. Gå på magkänslan är mitt största tips! Känns det inte rätt så leta efter en ny. Det är lättare att byta familj hemma än när du är i USA. Tänk på hur du vill att ditt år ska se ut och fråga frågor som handlar om det. Drömmer du om att ta en kurs på college, fråga om det skulle passa med ditt jobbschema osv. Sen får man också tänka på att det är jättesvårt att veta hur man kommer att fungera ihop och om personkemin stämmer när man till slut träffas och umgås. Det är jättesvårt att veta genom att bara ha pratat på telefonen och mejlat.  

För att komma iväg som au pair behöver betala (taget från Cultural Cares hemsida): Deposition* 2 495 kr                                                                
Subventionerad flygavgift (okt-juni) 1 495 kr                               
Subventionerad flygavgift (juli-sep) 1 995 kr                       
Hälsoundersökning, cirkapris 800 kr                                               
Au pair visum, cirkapris 1 200 kr                                 
Polisregisterutdrag 172 kr                                                  
Internationellt körkort 230 kr  

Sen finns det också tilläggstjänster som:
Avbeställningsskydd 375 kr                                           
Försäkringspaket 1 (försäkring för 13 mån) 4 500 kr
Försäkringspaket 2 (försäkring & sporttillägg för 13 mån) 5 000 kr
Cultural Care Club Au Pair 395 kr                                                 
Simkort till mobilen 200 kr                                                         
Passfodral 50 kr

Jag tog Försäkringspaket 1 och Cultural Care Club au pair.
Så jag betalade ca 10 000 kronor.

Postat av: Dreamer Mikaela
en jätte konstig fråga men finns det toaletter i nyc som här i sverige gratis toaletter , och hur är trafiken i usa ? , jag har mammas kusin som bor i usa hon har bott där i 23 år ca , hon var au pair , och jag tänker varje dag att jag också ska bli det , jag har ätstörningar men har det någon påvärkan om jag kan bli just au pair , kram en beundrare <333 ;DDD

Svar: Tack! Kul med beundrare! Vad roligt att du frågar om toaletterna. Jag ska nämligen skriva ett inlägg snart om en gratis toalett som jag besökte som var fräsch och jag hade hur kul som helst. Titta gärna in i bloggen snart så kommer det inlägget! Men för att svara lite på frågan så finns det gratis toaletter. Mitt inne i NYC finns det som en turistbyrå som jag vet har gratistoaletter. Sen har restauranger osv toaletter om man äter. Jag besökte även Mc Donalds när jag behövde gå på toaletten. Sen har tågstationen och busstationen toaletter som är gratis.

Trafiken i USA tyckte jag till en början var mer och mer aggressiv men nu har jag vant mig. Dock är det fortfarande annorlunda, mer bilar och ett högre tempo tycker jag.

Att vara au pair kan många gånger vara ett tungt arbete och för att kunna prestera så bra som möjligt bör man vara frisk så man har energi till det. Men hör mer med en au pair organisation för fler detaljer.
Ge inte upp drömmen om att bli au pair. Det kommer du att bli en dag!



Sen vill jag också säga TACK till alla underbara och fina kommentarer jag får här på bloggen. Det värmer verkligen och gör mig så glad. Det är NI som gör det roligt att skriva!

Har ni fler frågor om au pair livet som inte redan är besvarade så tveka inte att höra av er!


Kommentarer
Postat av: K

Hej jag tycker din blogg är jätte bra och du verkar ha så kul i USA.Det verkar som du har en jättebra realation med din värde mamma och jag undrar bara om du redan kände det i början eller var det nått som utvecklades efter tiden?

2010-01-07 @ 14:06:19
Postat av: Tinde

Hej och tack för en bra blogg! Tycker det är jättekul att läsa verkligen!



(Hittade inte hennes kommentar så tänkte jag kanske kan skriva det här, hoppas det är ok med dig) "Dreamer Mikaela": Jag har haft anorexi och ska nu åka som aupair. Den enda organisationen (av SI, STS och CC) som lät mig åka var CC. SI hade som krav att man skulle varit friskförklarad 5 år och STS sa blankt nej. Man måste ha varit frisk 2 år sa de till mig samt att den behandlande läkaren skriver ett intyg att man är frisk och att han/hon rekommenderar en att åka. Dessutom var de superglada att jag fixat intyg och allt sånt innan jag sökte, så det är ett tips att göra det först! Men som sagt, friskförklarad i minst 2 år samt intyg på detta och en rekommendation från läkaren.

2010-01-07 @ 16:55:47
URL: http://theadventuresoftinde.blogg.se/
Postat av: amanda

jättebra blogg! jag skulle också vilja åka iväg & det verkar så sjukt kul! om man studerar där kan man få en "klar" utbildning så man nästan kan börja jobba inom ett år när man kommer hem då? och vart får man tag på intyg att man passat barn i 200 timmar, räcker det inte att till exempel passa grannens barn eller småsyskon? tack för en bra blogg! :)

2010-09-19 @ 12:37:59

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
Blogg listad på Bloggtoppen.se