Lucia i NYC

Sankta Lucia, ljusklara hägring,
sprid i vår vinternatt glans av din fägring.
Drömmar med vingesus under oss sia,
tänd dina vita ljus, Sankta Lucia


Nu tänkte jag äntligen skriva om luciatågen i New York City den 12 December.
Jag var så förväntansfull! Även denna gång känns det som att jag redan har skrivit om det här i bloggen.


Holy Trinity Church, kyrkan där vi hade luciatågen.

Vi hade 3 luciatåg, klockan 4, 6 och 8. Den första var jag jättenervös på. Dels för att jag skulle gå in först och då inte gå för fort. Men också för att min värdfamilj var där och tittade. Men det gick bra!
Efteråt kom de ner och pratade med mig och det var såå kul att de kunde komma och titta på mig. Det värmde verkligen. De tyckte också att det var jättebra och vackert. Min värdmamma sa att hon aldrig har känt sig så avslappnad förut. Så kul! Detta blir verkligen ett minne och jag är så glad och tacksam att dem kunde och ville dela det med mig!





Sen var det dags för nästa framträdande. Denna tyckte jag gick mycket segt. I mitten var det ett långt stycke då vi inte gjorde någonting utan då det var prat, solister och orkestern som bara spelade. Det blev segt och hela kroppen gjorde ont. Precis efter att vi har sjungit klart den andra låten kommer några människor in. Tyckte inte det var konstigt att folk kom försent men det konstiga var att det fanns en rad ledigt nästan längst fram för dem. Det tyckte jag var konstigt men tänkte att det kanske var familj till min körledare för det var bara han som fick reservera. Efteråt fick jag veta att det var skådespelerskan Uma Thurman med sina barn som hade kommit in. Såå coolt! Hon har ju svenska rötter om man tittar långt bak. Så kul!



Caroline och Lisette

 

Sen var det lite fika och sen var det dags för det tredje och sista framträdandet. Njöt lite extra eftersom jag visste att detta var det sista. Även denna gång gick det bra! Dock stod jag hela tiden och tänkte: "Krans, ramla inte ner, ramla inte ner". Den hade nämligen utvidgats under den tiden jag haft på mig den. Och lagom till det trdje framträdandet var den så stor att det kändes som att den skulle ramla ner och sätta sig fint runt halsen istället. Jag klarade mig och marscherade ut med en krans på huvudet och inte runt halsen. Det var tur att vi inte hade en fjärde för då hade jag inte haft någon krans alls.

Vi sjöng sånger som Santa Lucia, Goderafton i denna sal, Staffan Stalledräng, En stjärna lyser så klar, Stilla natt, O Helga Natt, Nu tändas tusen juleljus, Come all ye faithful, Det strålar en stjärna, Gläns över sjö och strand osv. Mina favoriter var En stjärna lyser så klar, den är så fin. Sen blev O Helga Natt väldigt fin och bra då det var solo i verserna och så kom kören in i refrängen. Come all ye faithful var vår sista sång innan utmarschen och den blev så maffig. Första versen var unisont, andra var stämmor och på den tredje kom orgeln in. Så maffigt att jag rös! Perfekt avslut! Jag tyckte även om att sjunga Nu tändas tusen juleljus. Det är en sån fin sång och en sång som alltid sjöngs på skolaslutningarna på julen. Den är helt enkelt väldigt stämningsfull!

Det var så mysigt, maffigt och häftigt hela alltet. Att stå där och sjunga och man fick en sådan härlig och mysig sverige och jul känsla.
Jag är van att tärnorna har glitter i håret men att ha kransar var så mycket finare. Det var så fint när jag tittade runt och såg alla ljus. Det är verkligen fridfullt och vackert!
Det är svårt att beskriva hur fint och kul det var. Ett minne för livet!!



Efter att att ha städat iordning gick jag, Cecilia, Maria och Maria och åt middag. Jag var såå trött och kroppen gjorde verkligen jätteont. Det kändes som att man haft ett stenhårt träningspass. Men det enda jag hade gjort var att ha stått upp i ca 8 timmar. Inte så bara i och för sig. Det kändes i kroppen.



 

Vad som hände sen vet ni nog alla redan. Jag missade det sista tåget hem och fick klockan ett mitt i natten irra omkring i NYC och leta efter någonstans att sova. Hittade vid två tiden ett hotell där jag kunde sova innan det var dags klockan sju att gå till morgontåget hem. Även detta ett minne för livet!

 

 
Hela hotellet gick i temat svart/vitt.


Ett ganska så tomt NYC. Men röken fanns där, som alltid.

Som sagt, att gå Luciatåg i NYC var underbart och ett minne för livet!

Då kommer någon där
Jag vet nog vem det är
Sankta Lucia, Sankta Lucia



Kommentarer
Postat av: Louise - The world from my perspective

Jag får rysningar bara att läsa detta. Åh vad mysigt det låter. Jag önskar jag kunde vara där och se allt. Och då hade vi nog kunnat ha en rolig "boston" övernattning fast i NYC.



Tack för att du hjälper mig med godiset. Skrev du någon lapp? Så att de vet vem de är ifrån menar jag haha.

Jag ska hälsa att du hjälpte mig med detta.

Kram!!

2010-01-09 @ 18:52:04
URL: http://louisesa.blogg.se/
Postat av: Louise - The world from my perspective

Naaaaaaaaaaw! My shitty car. Fasiken vad jag INTE kunde parkera med den bilen. HAHA.

Eller inte låta bli att åka mot gul/rött...mer rött än gult iofs.

Åh vilka minnen. Men att de har kvar bilen...jag som gav så många svordomar över den...Nåja, bältet var coolt iaf.



Du såg inte om någon var hemma då?

Allt känns bra att vara "hemma" igen eller?

Eller det får du berätta om i mailet sen. Men maila när du har tid. Inget stress!!

2010-01-09 @ 20:52:56
URL: http://louisesa.blogg.se/
Postat av: Cecilia

Vilket snyggt hotell! Vad heter det?

2010-01-09 @ 21:51:21
URL: http://aupairis.blogg.se/
Postat av: Maria Johansson

Underbar lucia var de! (trots att middan blev DYR!)

gåre bra om ja tar korten där ja är med? :)



Kram!

2010-01-10 @ 05:14:18
URL: http://marialinneajohansson.blogg.se/
Postat av: Petra

Shiit va häftigt att du gått luciatåg i NYC =D=D

Hoppas allt e braa!

kramar

2010-01-10 @ 12:12:17
URL: http://poox.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
Blogg listad på Bloggtoppen.se