Frågor och svar del 8

Postat av: Marieke

Hej! Kom tänka på erika försäkringen när du skrev lite om försäkringar... Hur tycker du att den är? täcker den allt? tack :) marieke

 

Svar: Hej Marieke! Jag har inte riktigt koll på vad Erika försäkringen täcker och inte täcker. Trodde inte att jag skulle behöva den så mycket som jag gjort. Men än så länge har den fungerat bra och den har täckt alla läkarbesök jag varit på. En summa som är uppe i flera tusen dollar. Jag vet dock att den inte täcker tandläkarkostnader.

 

Postat av: Cassandra

Hej! Nyfiken hur du fick tag i jobbet som au pair, var d evia en firma eller sökte du privat. Dem firmorna som jag hittat vill att man har erfarenhet av barn så som dagis jobb eller liknande hade du det ? tack för svar

 

Svar: Hej Cassandra! Jag åkte som au pair via Cultural Care Au pair. Jag hade barnerfarenhet av gammal praktik på dagis och sen barnvakt för min lilla kusin och två andra barn.

 

Postat av: Josefin!

Hejsan. Jag är 16 år och super sugen på att åka som au pair direkt efter gymnasiet. Det jag har läst överallt är att man måste jobba med barn 200 timmar innan man åker. Jag är faktiskt barnvakt och har varit det i drygt 1 & 1/2 år men jag har aldrig skrivit upp när jag varit det. Utan jag har fått mina pengar och sen gått därifrån. Jag har inte heller vissa speciella dagar utan de hör av sig till mig och så kommer jag. Så jag undrar mest hur ska jag bevisa för dom att jag har jobbat med barn, fast jag inte vet exagt om det är 200 timmar?

 

Svar: Hej Josefin! Du behöver inte bevisa för dem. Det enda du behöver göra är på ett ungefär räkna ut hur mycket du har suttit barnvakt och skriva antalet timmar. Sen låter du de som du suttit barnvakt åt skriva en referens att du suttit barnvakt åt deras barn. Så du behöver inte bevisa utan bara räkna ut på ett ungefär hur många timmar det rör sig om.

Lycka till!


Postat av:
Elin

Hejsan, jag tycker väldigt mycket om din blogg! Kikar in varje dag efter något nytt att läsa. :)
Är själv intresserad av att åka iväg ett år som au-pair, och om du hinner svara så har jag två frågor :)
1. Åkte du direkt efter gymnasiet? och är det något du rekommenderar eller skulle du hellre vänta ett år till?
2. Hade du mycket erfarenhet av barn? På de flesta sidor där jag läst står det att man ska ha 200 timmars erfarenhet av barn, och då undrar jag om det är något de följer hårt?
Tacksam för svar :)


Svar:
Hej Elin! Tack så mycket, vad kul!

  1. Jag åkte direkt efter gymnaiset. Hade sommaren hemma och jobbade och sen åkte jag i slutet av augusti. Jag skulle rekommendera det. När det närmade sig att anmäla sig till au pair programmet funderade jag på att vänta ett år. Men då sa min vän att väntar jag så kommer det nog aldrig bli av. Vem vet, hon kanske hade rätt. Jag är dock väldigt glad att jag åkte direkt efteråt, hade inget jobb eller liknande så då passade detta direkt. Det är nog olika från person från person och vad man har för planer.
  2. Jag hade 289 timmar. Man måste ha 200 timmar för att bli antagen till au pair programmet.

Postat av: Veronika

Vad härligt du verkar ha det! Jag undrar bara vad du brukar hitta på på helgerna när du är ledig? Blir det många turer in till NYC? Och är det många au pairer i Albany? Ha det bra!

 

Svar: hej Veronika! På helgerna träffar jag vänner och om vi är i Albany brukar vi träffas och äta, gå på bio, shoppa osv. Vissa helger åker vi iväg någonstans som nu nyligen till Cape Cod. Innan jul blev det många turer till NYC. Jag kanske är där en gång i månaden. Men nu var det länge sedan och jag har ett stort sugen efter den staden. Vi är ganska många au pairer i Albany, skulle gissa på mellan 20-30 stycken.


Postat av:
Sara

Hej, har du några tips på vad man kan fråga familjen när de ringer första gången?

 

Svar: Hej Sara! Jag skulle fråga allmänna frågor som tex: Vad tycker barnen om att göra? Vad finns det att göra i området där de bor? Hur kommer jag att jobba? Får jag tillgång till egen bil på fritiden?

Försa gången är det mest familjen som pratar men bara genom att prata med dem kan man få en känsla över hur det känns.

 

Postat av: Hanna

Hej :)
Gud vilken bra blogg du har, älskar att vara inne här och läsa om hur dina dagar ser ut där borta !!!
Nu är det så här att jag går i ettan på gymnasiet och planerar på att åka iväg som au pair i USA direkt efter trean. Det är bara det dekretsar om just nu, vill bara komma iväg :D har lite frågor till dig som har varit med om det själv.

1.Hur bra på eng måste man vara? Jag har ett bra G, tror du det räcker? Vilket betyg hade du och klarade du dig bra med den eng du kunde?
2.Har hört att i vissa stater så gäller inte svenskt körkort, vet du vilka? och får man ta ett nytt där ner i såfall?
3. Får man mycket hemlängtan? klart att man får det ibland och det varierar väl från person till person. Men hur var det med dig?

Har många mer frågor men jag mejlar en annan gång, och du ska veta att jag är så otroligt avundsjuk på dig så du anar inte :)
Har de jättegôtt där nere :)
kram Hanna

 

Svar: Hej Hanna! Tack så jättemycket! Kul att du också vill åka iväg som au pair.

  1. Jag hade VG i engelska A och B. Ett G räcker absolut. Svenskar är överlag väldigt bra på engelska och du kommer lära dig en massa här borta.
  2. Jag vet att i alla stater behöver man ett internaitonellt körkort. I stater som Kalifornien, Washington DC tex så måste man ta ett Amerikanskt körkort.
  3. Jag har inte haft så mycket hemlängtan. Klart jag saknar familj och vänner men så mycket hemlängtan har jag inte haft, Värst var det första julen. Då hade jag hemlängtan.

Ja, hör gärna av dig om du har fler frågor!

 

Postat av: Veronika

Hej igen, jag kom på en till sak jag skulle vilja fråga om! Du bor ju i ett hus med 4 barn, har du ditt rum nära barnens och delar du badrum med nån, och i så fall, är det jobbigt att ha de andra så nära inpå alltid? Det låter som att det borde bli ganska trångt i huset! :)

 

Svar: Hej igen! Jag bor på övervåningen och den enda som har sitt rum där uppe är den minsta så det går jättebra. Jag har ett eget badrum vilket är så skönt! Så jag känner att det finns rum och inte är för trångt. Alla de andra är på nedervåningen.

 

Postat av: Christine

Hej,

Innan du åkte som Au Pair va du osäker på om du ens ville åka då?

//Christine

 

Svar: Hej! Jag var helt säker på att jag skulle åka som au pair. Jag hade drömt om det sedan jag var 12 år. Visst kunde tankar som ”Vad ger jag min in på?” dyka upp. Men nej, jag visste att detta var vad jag ville göra.

 

Postat av: Sigrid

Har din värdfamilj börjat leta efter ny au pair nu, känns det konstigt i sånna fall, har du fått prtaa men ngn ny au pair?

 

Svar: Hej Sigrid! Min värdfamilj ska inte ha någon ny au pair. Vilket av själviska själ känns väldigt skönt.

 

Postat av: Sara

Hej, jo jag har en fråga. Jag ska troligtvis åka som au pair i höst. Och vill såklart blogga under min tid där. Tänkte köpa en dator här hemma innan jag åker, men hur är det med internet och så?

 

Svar: Hej Sara! Det funkar perfekt att ta med sig sin svenska dator. Man bara ansluter till ett nätverk som finns där man bor så är det bara att blogga på.

Lycka till i höst!

 

Postat av: Marre

Hejsan! Jag är en tjej som verkligen är sugenpå att vara aupair efter gymnasiet! Jag undrar bara, hur mycket alltkostar om man säger , allt...flyg..allt alltså ;)

 

Svar: Jag tror allt gick på ca 10 000 kronor allt som allt.

 

Postat av: Isabelle

hej jag undrar runt vilken ålder de flesta av de aupairer du träffar och umgås med är?
mkt fin blogg för övrigt :D

 

Svar: Hej Isabelle! Tack! De flesta au pairer åker direkt efter gymnasiet och är då runt 19 år. Mina vänner är mellan 19-28 år.

 

Postat av: Svea

Hej! Kan du inte berätta lite mer om hur det var på det high school som du besökte? T.ex: Var eleverna flitiga eller mer slappa och busiga? Hur såg lektionerna ut? Vad hade de för kläder? Skillnader mot svenska gymnasier och hur det ser ut i amerikanska filmer? Blev du bra bemött av eleverna? Är så nyfiken på det!

 

Svar: Hej Svea! Det kan jag absolut göra. Kommer i ett separat inlägg nästa vecka!

 

Postat av: Maja

När fick du frågan ifall du skulle förlänga ditt år? Hur många månader hade du kvar av ditt första?

 

Svar: Hej Maja! Jag tror jag fick frågan ca 4 månader innan mitt Au pair år skulle ta slut.

 

Postat av: Anonym

hejsan! Tänkte fråga dig som varit i Staterna. Du hade visst köpt det där Au pair club kortet? vad tyckte du om det, var det värt det? och på vilka ställen får man egentligen rabatter?

 

Svar: Hade helt glömt bort att jag köpte au pair club kortet. Kommer tyvärr inte ihåg om jag ens köpte det och om jag gjorde det kan jag inte komma ihåg om jag använde det. Tyvärr!

Tror att jag hade nåt liknande, som ett studentkort, kan det vara au pair club kortet?! Det använde jag så jag fick rabatt när jag åkte tåg med AMTRAK.


Har ni fler frågor så hör gärna av er!


Kommentarer
Postat av: Sofia

Jag tänkte bara berätta för Hanna som undrade över hur bra man behöver vara på engelska för att åka. Nu har ju inte jag åkte iväg än, men ändå. Jag hade precis godkänt i Engelska A och IG i Engelska B, och har gått i stöd engelska grupper sen 8:an. Så du hör ju att jag är ganska dålig på engelska. Ändå har jag fått massor med beröm för min engelska av min värdfamilj. Så du behöver nog inte oroa dig för engelska. Svenskar är väldigt bra överlag. Om du är dålig som svensk är du ändå så mycket bättre än många andra länder. :)

2010-06-14 @ 02:23:45
URL: http://sofiaaupair.blogg.se/
Postat av: cajsa

Hej! Jag är femton år och börjar Barn och fritidsprogrammet till hösten. Sitter och läser din och flera andra au-pairbloggar och drömmer om att komma mig iväg en vacker dag. Har tusen frågor egentligen men.. Jag undrar främst;



1. Hur mycket tjänar man per vecka? (förstår att det handlar om hur mycket man jobbar men en vanlig dag exempelvis)

2. Är det något speciellt ställe du skulle rekomendera att åka som au-pair till? (Om du varit till många olika länder?)



Fortsätt blogga, roligt med bilder! Kram:-)

2010-06-16 @ 00:16:11
URL: http://cajsalindqvist.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
Blogg listad på Bloggtoppen.se