Washington DC

Vi börjar reseguiden med huvustaden Washington DC.





Delstat: Staden tillhör ingen delstat utan ligger i det så kallade District of Columbia.

Folkmängd: Själva staden har 600 000 invånare men med områdena runt omkring inräknat så har de ca 5,5 miljoner invånare.

Boende: Första gången jag åkte till Washington DC bodde jag och min vän hos en familj som min väns värdfamilj kände. De bodde i en förort till Washington DC men med tunnelbana tog man sig lätt och snabbt in till stan.
Andra gången jag var i DC var med gruppen när vi åkte över USA. Då bodde vi på HI Hostel. Vi var 7 tjejer som bodde tillsammans i ett enkelt rum med våningssängar. Toaletter och duschar fanns det gott om i korridoren. Vandrarhemmet var verkligen bra, frukost serverades och det fanns kök för egen matlagning till lunch och middag. Det var gångavstånd till stan, de hade aktiviteter som guidade turer, filmkvällar och det fanns internet i lobbyn.

Bästa tid att åka: Båda gångerna jag besökte DC var i början av Augusti. Vädret var soligt och fint men det var alldeles för varmt. Eftersom man går så mycket så blir man lätt helt slut. Det blev många drickpauser och svalkande inne på museer.
Jag skulle rekommendera att åka på våren eller hösten då det inte är för varmt eller för kallt. På våren blommar även de fina Cherry Blossom blommorna. Jag skulle rekommendera att åka på våren.

Shopping:  Det enda jag shoppade i huvustaden var souvenirer. Så jättemycket shoppingtips kan jag tyvärr inte ge er.

Äta: Jag tyckte det var ganska svårt att hitta lunchställen när jag var där. Båda gångerna hamnade jag dock på food courten i Ronald Reagan Building. Där har de många olika matställen så man kan ansolut hitta något som alla tycker om. Men ta med dig legitimation, det krävs för att komma in.
På museumen har de också mat att köpa. 
 
Sevärdheter: Det finns gott om sevärdheter i den här staden.

Eftersom Washington DC är huvudstaden och mycket styrs härifrån finns här många statliga byggnader och monument.
Många maffiga byggnader att se, både på utsidan och inuti.

När man åker till Washington DC får man vara beredd på att gå mycket. Det mesta i Washington DC går att nå till fots.
Mitt i stan finns det sk National Mall, ett stort grönområde där man finner de flesta sevärdheterna. Vid ena änden finner man Lincoln Memorial, som är ett minnesmärke till den amerikanska presidenten. Framför den finns den reflekterande poolen och i mitten i det stora grönområdet står The Washington Monument, en 170 meter högt minnesmärke till presidenten George Washington. 


Den reflekterande poolen med Lincoln Memorial längst bort.


Lincoln


Washington monument

Vid den andra änden finner man The Capitol som är en av USAs regeringsbyggnader där USAs kongress sitter. Vid The National Mall finns även minnesmärken för Koreakriget och Vietnamkriget. De har också Jefferson monumentet som ligger i närheten. Många monument alltså i den här staden. 


The Capitol


Jefferson Building

Ta dig även ett besök till The Library of Congress som grundades som ett referensbibliotek för kongressledamöterna och är nu ett av världens största bibliotek. Efter ett besök inne på biblioteket hittar du Högsta domstolen precis brevid.



Vid The National Mall finns även en mängd museum som ingår i Smithsonian institution. De har bland annat ett naturhistoriskt museum och ett flyg och rymdmuseum. Inträdena till de flesta museum är gratis.

Den mest besökta sevärdheten är såklart Vita huset, presidentens bostad. Så häftigt att i verkligheten se en sån känd byggnad. Man kan få en gratis guidad tur inuti vita huset men man måste ansöka om det långt i förväg och ha tur.
En liten bit från Vita huset har de ett informationscenter. Där kan man se bilder från hur det ser ut inne i Vita huset, bilder på presidentfamiljerna genom tiderna och mycket mer.



Med tunnelbana kan man enkelt ta sig ut till Arlington där man hittar försvarshögkvareter Pentagon. Där har de även en minnesplats utanför till minne av de som omkom den 11 september då ett kapat plan krashade in i byggnaden.



I Arlington finns också Arlingtonkyrkogården som är en begravningsplats för de som dött i krig. 300 000 människor vilar på kyrkogården. Även president John F. Kennedy ligger begravd där. Går man upp på kullen som finns där så får man en bra utsikt över hela stan.





Ett tips är att gå till The National Mall även på kvällen. Det är häftigt att se alla byggnader när det är upplyst.



Att tänka på:

Vill man gå på en rundtur inne i Vita huset måste detta bokas långt innan om man ens ska ha en chans att få komma in.
 
Att åka upp i Washington Monumentet är gratis men man behöver en biljett. Det finns ett begränsat antal biljetter så för att få en är det bra att vara där när de öppnar på morgonen. På biljetten står det sen vilken tid man får åka upp i den. 

Jag tog ett besök inne i The Capitol. En guidad tur är gratis men man behöver ställa sig i kö för att få en biljett som gäller till en viss tid. Man måste genomgå en säkerhetskontroll innan man kommer in så tänk på vad ni har med er. Stora ryggsäckar, flaskor, krämer, parfymer m.m. får man inte ta sig med in.

Tänk på att många ställen i Washington DC har säkerhetskontroller för att man ska få komma in.

Även om det finns mycket att se i Washington DC så hinner man se det mesta under en helg.

Annars, ta på dig promenadskorna och se allt som huvustaden Washington DC har att erbjuda!

Kommentarer
Postat av: Carro

Hejsan, har velat flytta till usa ett bra tag nu, men vill komma bort från all snö. Så min fråga till dig är, snöar det i USA? Mycket eller minimalt jämfört med Sverige? :)

2011-07-19 @ 13:46:09
URL: http://walkontherainbow.blogg.se/
Postat av: Sara

Hej, jag funderar att åka som au pair till Usa, gör man utflykter själv med barnen? Vilken förmedling åkte du med? Bodde andra au pairer i närheten av dig?

2011-07-19 @ 19:59:47
Postat av: Sara

Vilken stad kan du rekomendera att vara Au Pair i? Får man se bilder på familjen?

2011-07-19 @ 21:01:28
Postat av: malin

Tack för tipset, nu måste jag bara hitta någon stans där jag kan sitta barnvakt men det lär nog inte bli några problem. :))

2011-07-24 @ 17:41:14
URL: http://jaghetermaliin.blogg.se/
Postat av: Julia

Jag tycker du har fått med det mesta som är värt att veta om DC som turist men jag fyller på lite om några saker till, hoppas det går bra!



Jag håller med dig om att en bra tid att åka är våren eller hösten, men värt att tänka på är att våren börjar tidigt (i maj är det redan runt 25-30°C) och det är varmt fram till oktober, jag gick utan jacka på Halloween när jag bodde där.



Georgetown skulle jag säga är ett måste att besöka också, det är en gammal stadsdel lite nordväst om National mall. Där finns en hel del shopping, många bra restauranger och House of Sweden (Svenska ambassaden) ligger även där vid vattnet.



Vill man shoppa kan jag rekommendera att ta sig till Tysons Corner som ligger i Virginia ca 30 min med bil från DC. Det är USAs 11 största shopping mall och där finns allt du kan tänka dig. För de som vill shoppa mer exklusivt finns även Tysons Galleria som ligger bredvid. Både Tysons Corner och Tysons Galleria har flera bra restauranger. När du tröttnat på shoppingen och ätit en god middag finns där även en stor biograf.



Både Virginia och Maryland, som är staterna runt DC har mycket att erbjuda. I Virginia finns förutom Tysons Corner flera gamla slagfält där man kan lära sig en hel del om historien bakom inbördeskriget. Maryland har sin huvudstad Annapolis som ligger ute vid vattnet och är en mycket mysig gammal stad. Där finns Naval Academy som är en militär högskola.



Det är lite mer om DC hoppas det kunde hjälpa någon!



Mathilda, jag ser verkligen fram emot att läsa dina kommande guider :) Kram!

2011-07-25 @ 01:03:15
URL: http://hornebrant.blogg.se/
Postat av: Ida

Har varit på Mikaels nu :D I´m in love!!! Tack för tipset <3 Kram

2011-07-25 @ 16:35:26
URL: http://lofgrenbloggar.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
Blogg listad på Bloggtoppen.se