Var är jag? Vad gör jag?

Eftersom detta är en Au pair blogg har jag inte skrivit så mycket sedan jag kom hem. Men så såg jag att någon frågade så jag tänkte bara berätta lite kort.

När jag kom hem tog jag det lugnt i en vecka. Andra veckan tog jag tag i jobbsökandet, besökte Arbetsförmedlingen osv. Men i början på den tredje veckan åkte jag till Norge och Oslo. Bodde hos en vän och bestämde att jag skulle bo där fram till jul och jobba osv. Sökte jobb men det kändes inte bra. Så istället för att dela ut CV:n gick jag runt och turistade istället. Efter en vecka bestämde jag mig för att åka hem.
Kom hem och sökte på jobb. Inom en vecka hade jag till min glädje fått jobb, på Mc Donalds. Det känns så bra och jag är så glad att jag överhuvudtaget fick jobb.
Så nu är mitt mål att bo hemma och jobba fram till våren någon gång. Vad som händer efter det får vi se. Oavsett vad det blir så behövs pengar.

Så detta var lite om vad som har hänt i mitt liv sen jag kom hem och vad jag gör just nu.

Someday

Fick höra att min lilla tjej i USA pratar om mig varje dag och frågar "she will come back, right?". Det gör så ont att höra. En dag kommer jag tillbaka. Det lovar jag!

Igår pratade jag även med hela familjen på skype. Så kul att få se dem och höra dem. De var så glada och hade massvis att berätta. Den minsta lyste upp och såg så lycklig ut och gjorde slängpussar och sa att hon saknade mig och älskade mig. Så söt!
Skype är så otroligt bra! När man kan se dem känns de inte lika långt bort.

Nu var det bara kramar som saknades....

Across America - Lake Powell till Grand Canyon

Påvägen till Lake Powell stannade vi vid något som hette "Horseshoe Bend". Vår guide sa att vi var tvungna att se det. När vi promenerade undrade vi vad det var vi skulle se. Men när vi kom fram förstod vi....

Så vackert!

Vi åkte även förbi en stor sluss. Aldrig sett något så stort förut.

Sen åkte vi till Lake Powell. Hade några timmar ledigt så vi tänkte bada och ligga på stranden. Vi hade haft solsken under nästan hela resan men såklart eftersom vi planerade att ligga på stranden så kom de mörka molnen. Och sen kom åskan och regnet. Så det blev ett snabbt dopp i vattnet.

Vi åkte vidare till ranchen där solen sken. Det var coolt att bo på en ranch. Vi hängde där och på kvällen var det dags att rida. Har inte ridit på ca 12 år så jag var jättenervös men det gick bra. Riktigt kul var det! Solnedgång fick vi också.

Vår stuga där vi alla bodde.

På kvällen hade vi stek till middag. Så gott!

Dagen efter åkte vill Grand Canyon. Vi hade valt att göra helikopterturen. Det ångrar jag inte. Att se Grand Canyon för första gången från helikoptern var så coolt. Kan inte beskriva känslan! Sen hade jag aldrig åkt helikopter förut så det var också en häftig upplevelse.

Jag satt brevid piloten och fick helt plötsligt vara co-pilot och fick prova att styra lite. Så kul!

Efter helikopterturen gick vi till fots för att titta på Grand Canyon. Vi hikade också ner en liten bit. Det gick bra att gå neråt, men att gå upp var väldigt jobbigt!

Vilken utsikt!

Sen satte vi oss för att vänta på solnedgången. Så fint!

Jag klättrade ner lite, så läskigt! Benen skakade.

Sen blev det pizza till middag till oss som var vrålhungriga. Så gott!

Across America - Canyon de Chelly till Monument Valley

Efter Santa Fe åkte vi till Canyon De Chelly, ett nationalpark. Svårt att förklara var det var men låter bilderna visa. Vi hikade ner för bergen, tittade lite och vandrade sedan upp igen. Jobbigt men absolut värt det! Det var så fint!

Lite av en ruin

Bodde på hotell den natten och precis brevid låg "Dennys" så på kvällen blev det middag där och på morgonen blev det frukost. Så gott!

Frukosten!

Efter det begav vi oss till Monument Valley. Vi fick en guidad jeeptour och det var så häftigt. Jag har aldrig sett något liknande. Det var så coolt! Vår guide var en native america, hann sjöng sånger och spelade på en flöjt. Så häftigt!

Across America - Carlsbad Caverns till Santa Fe

Nästa stopp blev Carlsbad Caverns. Där bodde vi även denna gång i stugor. Vi lagade mat själva där den kvällen. Ett dopp i poolen hanns med innan vi åkte till en fladdermöss grotta. Där satte vi oss tysta och såg när miljontals fladdermöss fläg ut i natten för att leta föda. Riktigt coolt men även lite läskigt! Tyvärr var kameror förbjudna så några bilder blev det inte.

Dagen därpå åkte vi tillbaka och gick ner i grottan. Det var riktigt coolt att se alla kreationer i grottan. All stenar som fortmats till olika saker. Svårt att förklara, låter bilderna göra det.

Här satt vi kvällen innan då fladdermössen flög ut.

På väg till New Mexico åkte vi förbi staden Roswell. För många år sedan så tror man att ett UFO landade där. Så nu kör hela staden på temat "Aliens". Gatlyktor har alien ögon och på Mc Donalds stod det "Även Aliens är välkomna". Så kul att se!

Här är bilen vi färdades i.

Vi har det bra här i bilen!

Chasta - vår underbara guide/chaufför

Att åka bil var underbart för man fick se så många olika landskap. Ibland var det platt och öde, ibland fanns det en massa berg. Så häftigt att se alla omgivningar!

Sen kom vi till Santa Fe i New Mexico. Den staden var riktigt mysig och speciell.  Alla husen såg ut att vara gjorda av lera. Så fint! De hade också mycket hantverk och konst. Den här staden tyckte jag mycket om.

USAs äldsta hus

Across America - New Orleans till Texas

Resan fortsatte och nästa stad blev New Orleans. Staden som drabbades av orkanen Katrina år 2005. Man kunde fortfarande se lite spår av orkanen i form av trasiga trottoarer osv. New Orleans liger precis vid Mississippifloden och har många fina hus med jättefina balkonger. Här bodde vi på bed and breakfast. Hur mysigt som helst. Vi, alla tjejer, bodde som i en liten mysig lägenhet. Detta ställe var så mysigt och speciellt.

Vårt bed and breakfast

Ena väggen vid uteplatsen

En del av vår lägenhet

Mississippifloden

Underbara balkonger

Jambalaya - En känd rätt i New Orlenas som får guide lagade. Jättegott!

Jag älskade New Orleans. Jag älskade staden och jag älskade människorna. Det var en härlig stämning i den här staden.
Efter två dagar i New Orleans åkte vi på en "swamptour" för att bla se krokodiler. Några krokodiler såg vi inte. Däremot såg vi en hel del regn. Det började ösregna. Vi hade haft sådan hetta i en vecka utan en droppe regn så vi njöt faktiskt av regnet till en början.

Folk bor här på riktigt. I detta hus bor ett par i 90 års åldern.

Lunch hade vi på ett ställe som hette "Sonic". När man skulle beställa ringde man in till servitören. Kul!

Från New Orleans åkte vi in i Texas och kom först till Houston. Där övernattade vi bara i stugor och dagen efter åkte vi vidare till Austin, huvudstaden i Texas. Där bodde vi på hostel. Vi spenderade dagen i Austin med att titta på stadshuset vilket faktiskt var ganska intressant. På kvällen hade vi middag allihopa. Något jag blev besviken över var att jag trodde att alla som bodde i Texas skulle gå runt i cowboyskor och hattar. Men så var det tyvärr inte.

Starbucks!

The Capitol (stadshuset)

Vi gick ut den kvällen och hamnade på en jättemysig takterass.

Och jag fick äntligen träffa riktiga Cowboys!

Som även lät mig låna hans cowboyhatt. Lycka!

Good bye party

Två dagar innan jag skulle åka hem från USA hade jag lite avsked med mina vänner. Jag och min snälla värdmamma hade gjort lite olika förrätter/snacks som jag bjöd på. Vi pratade och umgicks och hade det så trevligt! Fick fina kort och presenter! Det var inte sorgligt för jag fattade inte att jag skulle åka hem.

Marielle och Laura

Till efterrätt blev det min favorit, glasstårta och till det en fruktsallad.

Detta hade min värdmamma bestämt att det skulle stå på tårtan!

Hela gänget, mina älskade vänner!

En perfekt kväll då vi avslutade med att säga "See you later!"

Norge

Igår hade jag varit hemma i 2 veckor. Och nu är min väska packad igen. Idag åker jag till Oslo för att se vad den staden har att erbjuda. Ska söka jobb. Får jag jobb stannar jag en tid och jobbar annars åker jag bara hem igen.
Datorn får följa med tror jag så ska försöka uppdatera och fortsätta visa bilder från resan osv. Har mycket att visa!

Nu ska jag snart bege mig till tåget. Ha en bra start på veckan!

Across America - New York till Memphis

Resan började i New York där 9 förväntansfulla personer träffade sin guide för första gången. Man spenderar ingen tid i New York så vill man göra det får man komma några dagar tidigare och göra det på egen hand.
Vi packade in väskorna i släpet bakom minibussen. Alla utom jag och min syster hade ryggsäckar, vi hade resväskor. Det är lättare att packa i resväskor men lättare att bära och flytta ryggsäckar.

Första stoppet på resan blev ca 2 timmar från New York, nämligen Philadelphia.
Där spenderade vi ett par timmar och gick runt och tittade på Independence Hall och Liberty Bell. Vi åt också en Philly Cheese steak. Något vår guide tipsade om att vi skulle äta. Det är som en baguette med kött och ost. Helt okej, men ingen storfavorit.

Independence Hall

Liberty Hall

Efter Philadelphia åkte vi till Washington DC. Det första vi gjorde var att besöka Arlington National Cemetary. En begravningsplats för soldater osv. Även John F. Kennedy ligger begravd där.

På kvällen åt vi vår första gemensamma middag. Sen promenerade vi och tittade på Washington Monument och Lincoln Memorial. Mycket trevlig och varm kväll. I Washington DC sov vi på ett hostel.

Jag och min syster Josefin

Dagen efter hade vi fri, då vi fick göra vad vi ville. Jag och min syster tittade på Vita huset, Washington Monument, The Capitol

The Capitol

Efter Washington DC åkte vi till Appalacherna. Det såg mer ut som kullar än berg men nu har man sett det. Den natten sov vi i mysiga stugor på en camping. Den kvällen lagade vi också mat på gasolkök. Riktigt mysigt!

Nästa stad blev Nashville - country musikens huvudstad. Vi borde på ett häftigt hostel. Man fick åka till country museumet om man ville men det gjorde inte jag. På kvällen åt vi alla middag tillsammans på ett ställe med live musik. Man fick också tillfälle att lära sig linedance. Riktigt kul!

Efter Nashville åkte vi till Memphis och där besökte vi Graceland, Elvis hem. Vi tog en tur runt hans hem vilket var riktigt häftigt och intressant. Allt var så bra bevarat. Även hans grav fanns där. Man fick även besöka hans privata flygplan.

Graceland

Hans vardagsrum

Vi åkte sedan till Sun Studio där bland annat Elvis och Johnny Cash spelat in låtar. Vi fick en riktigt bra guidad tur där.

Samma mikrofon som Elvis sjungit i.

På kvällen åt vi middag tillsammans. Memphis är känt för sin blues och på restaurangen spelades det live blues. Jag åt även catfish, något som är populärt där. Riktigt gott! Efter middagen promenerade vi runt på gatan i Memphis .