Frågor och svar del 6

Postat av: sarah
Hej! Jag brukar läsa din blogg ibland, kul att du lägger upp mycket bilder, det gör det roligare att läsa :)
Jag har en del frågor angående livet som au pair. Jag är bara 16 så det dröjer innan jag kan åka. Det jag undrar är vad det är som gör att vissa inte klarar av det medan till exempel du stannar längre än du måste? Vad är det som man måste tänka och förbereda sig på innan man åker? Beror det på ens attityd, vilken familj man får eller vad är det som avgör om man stannar eller inte?
Kanske svåra frågor, jag vet inte, men vad tycker du är det som gör det så kul? Eftersom du har valt att stanna ett extra år så måste du ju tycka att det är skitkul ;)
Tack för din blogg!

Svar:
Hej Sarah! Tack! Vilka intressanta frågor. Dessa tåls att fundera på. Varför vissa stannar medans vissa åker hem är svårt att svara på, det är olika från person till person. Det kan bero på hemlängtan, att man inte trivs i sin värdfamilj osv. Jag tror att det är en kombination av allt du nämner. Ens attityd är oerhört viktig men sen också hur ens värdfamilj är, det är ju dem man ska bo och jobba hos. Sen kan det också bero på om man trivs där man är, i den staden, om man har vänner omkring sig osv. Att tänka och förbereda sig på innan man åker skulle jag säga är ens attityd. Man måste komma ihåg att man åker för att jobba i första hand, även om det innebär så mycket mer att vara au pair. Men det är oerhört viktigt att man åker med attityden att man ska jobba. Kom också ihåg att trivs man inte i sin värdfamilj så kan man alltid byta och få det bättre. Det är ditt år och det ska bli så bra som möjligt.

Jag stannade för att jag trivs så bra i min värdfamilj, plus att jag inte kände mig klar. Det var mer saker jag ville göra och fler platser jag ville se. Och jag ångrar inte mitt val!

Ta chansen du med och åk som au pair! Man vet inte hur det är förrens man har provat på det!


Postat av:
Rebecka
Hejhej! :)
Jag ska åka som Au Pair efter min examen. Har en liten fråga angående referneserna man måste ha, ringde både organisationen och familjen till dina referenser? Har hört att vissa organisationer är lite slappa på det..??
Tack för riktigt rolig läsning :)
Kram


Svar:
Hej Rebecka! Tack så mycket! I mitt fall så ringde bara organisationen till mina referenser men inte min värdfamilj. Men det är ju olika. Jag vet dock att organisationen ringer referenserna innan man blir godkänd.


Postat av:
M  
Hej! :) kan inte du visa bilder på ditt rum? Är nyfiken på hur ett typiskt aupair rum kan se ut :) Du kan väl jämföra med dina andra vänner.. taack :D

Svar:
Hej! Tyvärr har jag lovat min värdfamilj att inte lägga upp några bilder på huset. Så tyvärr vill jag inte lägga upp några bilder på mitt rum. Kanske att jag gör det senare.
Men jag kan beskriva. Jag har ett väldigt stort rum med en stor säng, en garberob, två byråer, en fotölj och ett skrivbord. Jag har även tv och telefon på rummet. Precis utanför mitt rum har jag ett eget badrum med toalett och dusch.
En stor skillnad om jag jämför med andra au pairer är att jag inte bor i källaren. Många au pairer har sitt rum i källaren. Det har inte jag. Jag bor på övervåningen där bara den minsta har sitt rum. Det tycker jag om då jag har två stora fönster som släpper in mycket ljus. Jag trivs verkligen i mitt rum och tycker om det jättemycket.
Hoppas detta var ett litet svar på din fråga.


Postat av:
Clara
Hejsan ! Jag funderar på att vara Au pair i USA 1 år! Va tycker du? är det kul? kommer man lätt in i samhället? Vad får man göra? :D

MVH Clara


Svar:
Hej Clara! Det är jättekul att vara au pair. Verkligen en upplevelse. Ta chansen! Man kommer lätt in i samhället. Det tar inte lång tid innan man vänjer sig. Som au pair tar man hand om barn. Ser till att de mår bra, ger de mat, leker med dem, skjutsar till aktiviteter osv. Sen kan det variera lite beroende på vilken familj man kommer till.


Postat av:
Angelica
Hej när man åker som au pair hur nånga dagar ska man packa för? och kan du komma med förslag vad man kan köpa till familjen? första gången du pratade med familjen ringde dem till din mobil då?


Svar:
Hej Angelica! Jag skulle rekommendera att packa som om man skulle på semester i 2 veckor kanske. Det finns mängder av kläder att köpa här. Jag skulle rekommendera något svenskt. En svensk barnbok på engelska, ett pussel med något svenskt motiv. Svenskt godis om du vet att barnen får äta godis. Jag köpte Svergigetröjor till alla barnen vilket var väldigt uppskattat. Sen köpte jag Pippi Långstrump boken till min 7 åring. Min 6 åring fick ett pussel med motiv som Emil, Barnen i Bullerbyn, Karlsson på taket och Madicken. Killen på 4 år fick en svensk polisbil. Min två åring fick ett gosedjur i form av kanin som jag köpt på Ikea. Mina värdföräldrar fick ljuslyktor från Kosta Boda.

Håll utkik i min blogg för jag tänkte nämligen göra ett separat inlägg om vad man kan köpa till familjen med bilder osv. Så håll utkik!

Första gången min värdfamilj ringde så ringde de till min hemtelefon. En stor chock! Jag hade fått veta att jag var matchad med dem bara en timme tidigare. Men det är tack vare att de ringde så snabbt som jag är där jag är idag.


Postat av:
Lena  
Vilken passande present!

Jah har nyss "hittat" din blogg, så jag vet inte vad allt som finns skrivet här.
Jag undrar hur du gick tillväga när du ville bli au pair? Är familjem du bor hos någons bekant, eller är du där via ett "program"?
Kan du tipsa om vad som behöver ordnas inför resan och något som är bra att veta, som kanske du inte hade tänkt på förrän du anlände?
Vad behövde du göra för att ansöka? Skrev du ett cv på engelska? Muntlig intervju? Telefonsamtal med värdarna?
Allt omkring att åka som au pair är så intressant! Jag funderar själv på att åka som au pair till USA efter gymnasiet, därför alla frågor.

Ha det så bra! :)


Svar:
Hej Lena! Jag åker med organisationen Cultural Care så jag blev matchad med denna familj genom dem.

Hm, tips inför resan? Packa så lite som möjligt när det kommer till kläder. Man shoppar här borta. Ett tips är att ta med dig mat som du tycker om, som speciell musli, godis, kaviar osv. Kan vara gott att ha! Annars kan jag inte komma på så mycket. Ta med kort på familj och vänner. Det är kul för dig att ha men också kul att kunna visa värdfamiljen och deras släkt.

För att ansöka behöver du fylla i en massa papper med uppgifter om dig själv. Du har också en kort intervju med en person från organisationen. Du gör också ett personligt brev och ett kollage. Mycket papper som sagt att fylla i. Sen när man blir matchad med en familj så pratar med dem på telefonen och får då svara och ställa frågor.

Du borde absolut ta chansen att åka som au pair! Hoppas dessa svar hjälpte lite. Hör gärna av dig om du har fler.


Postat av:
Nikita
Hej, jag funderar starkt på att åka ett år som au pair, ska bara gå ur gymnasiet först. Jag undrar hur det funkar med bensinen. När du hämtar barnen från skola och liknande, betalar du bensinen själv eller betalar familjen det? Hur delar man upp betalningen av det i så fall?
Det är var de enda frågorna jag hade, har fått många svar av din blogg. Tack :D
Kram :)


Svar:
Hej Nikita! Tack så mycket! Oftast så betalar mina värdföräldrar bensinen. Men ibland tankar jag upp bilen och betalar själv. Det är svårt att avgöra hur mycket jag körde när jag jobbade och hur mycket som var min fritid. Men jag känner att det är rättvist fördelat. Jag känner inte att jag betalar mer än jag borde. De tankar och betalar ganska ofta.


Postat av:
Angelica
Hejsan! Skummat igenom din blogg lite och jag är själv sugen på att åka som au pair efter gymnasiet. Men jag undrar är det inte sjukt jobbigt att vara ifrån sina föräldrar? :P


Svar:
Hej Angelica! Man vänjer sig. Såklart saknar jag dem och ibland kan det vara jobbigt. Men överlag skulle jag säga nej. Tack vare skype så känns dem inte så långt borta plus att vi har mycket mejlkontakt.


Postat av:
Malin
vad kostar det att förlänga ett år? eller kosta det något för dig? :O och känner du att du har blivit AS BRAAA på engelska, eller bara lite lagom sen du kom dit? (:


Svar:
Hej Malin! Det kostar 246 dollar att förlänga. Men jag kommer faktiskt inte ihåg om jag betalade det själv eller om min värdfamilj betalade det. Att de gör det är dock frivilligt. Men för att förlänga måste man betala 246 dollar.
Jag skulle inte känna att jag blivit asbra på engelska. Andra kanske skulle säga det om mig men jag vill gärna bli bättre. Däremot känner jag absolut att jag har lärt mig mycket engelska men jag är inte färdig lärd än. Jag lär mig nya ord varje dag! Men det lutar mer åt as bra än åt lagom!


Postat av:
Cassie
jag vill också! :) vilken orgnisation är det med?


Svar:
Hej Cassie! Jag åker med Cultural Care Au pair.


Postat av:
Sofia
Hej! Jag måste fråga dig en sak som jag är lite fundersam över. Jag hoppas på att åka som au pair i slutet av mars. Men det jag undrar över är när du åkte iväg till USA hade du något Visa kort eller MasterCard då? Man bör ju ha med sig lite pengar när man åker, men dom går ju att ta som kontanter. Men det kan ju vara en liten säkerhet att ha ett Visa kort då ens föräldrar kan sätta in pengar till en till tex flygbiljett hem eller om det skulle krisa sig på annat sätt. Så det jag undrar är tycker du jag bör skaffa mig något sådant kort innan jag åker? Jag kommer ju (förhoppningvis) skaffa mig ett amerikanskt bankkort när jag väl är där. Vet du förresten om mina förädrar i Sverige kommer kunna sätta in pengar på det amerikanska bankkortet? :)

Jag skulle bli jätte tacksam för svar. :)

Kram Sofia


Svar:
Hej Sofia! Jag hade med mig mitt svenska Visa kort när jag åkte. Plus pengar såklart. Det är en säkerhet och en trygghet att ha sitt svenska kort med sig som man kan ha när det krisar osv. När jag köpte min flygbiljett hem satte mina föräldrar in pengar på mitt svenska kort vilket var jättesmidigt. Så jag skulle rekommendera att du har med dig ett svenskt bankort när du åker. När jag kom hit skaffade jag mig ett amerikanskt bankkort där mina värdföräldrar sätter in min lön. Jag tror att mina föräldrar kan sätta in pengar på det kortet också men det är mycket lättare och smidigare att göra det på det svenska.


Har ni fler frågor så tveka inte att höra av er. Det kan handla om au pair livet, USA. Hör bara av er så svarar jag så gott jag kan.


Kommentarer
Postat av: Angelica

Tack så jätte mycket för svaret, det kommer nog att hjälpa mig när jag väl ska åka. Kom även på en fråga till. Hur många barn timmar hade du innan du åkte och mellan vilka åldrar :)

Kram

2010-02-23 @ 19:15:19
URL: http://amartinsson.blogg.se/
Postat av: Evelina

Hej, jag har två frågor. Den första är; hade du referenser från familjen eller utomstående gällande barnpassning. jag kommer bara ha från släktingar och familjen, och undrar därför om man kan åka ändå. Jag undrar också hur mycket pengar du rekommenderar att man har med sig när man åker :)

2010-02-24 @ 20:09:43

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
Blogg listad på Bloggtoppen.se