Jul i New York City

I lördags bar det iväg. Vi åkte med buss från Albany klockan sju på morgonen. Resan gick bra och när vi närmade oss NYC ser jag ett stort blått hus och utbrister IKEA! Dit ska jag ta mig inom den närmaste framtiden!

Louise och jag gick direkt till Madame Taussaud's, vax museumet. Där var det en lång kö och kallt. Kön rörde sig sakta framåt. Av dem framför oss i fick vi discount tickets. Så där sparade vi in fem dollar.
Betalade och sen var det dags. I det första rummet vi kom in i var det ett fint party och där mötte vi Jennifer Aniston, Hugh Grant, Leonardo DiCaprio, Johm Travolta, Brad Pitt och Angelina Jolie mfl.

 

När vi var på väg in till nästa rum kunde man gå som i en skräckkammare. Jag och Louise bestämde oss för att gå in, bakom oss kom två kvinnor. Vi skrämde upp varandra. Plötsligt ser vi två vaxdockor och jag är säker på att en av dem är riktigt, pekar på den ena och säger "He's real". Ändå blev jag livrädd när han sprang fram emot oss. Jag bara blundade och skrek. Var jätterädda när vi gick vidare så det slutade med att vi tog första exitdörren ut trots att det stod "Employeers only".
Vi kom ut i ett ljust och vitt rum där de hade en massa historiska personer. Vi hälsade på George W Bush, Hilary Clinton och Einstein mfl. Såg en film om 11 september. Man blev tagen av den. 

I nästa rum mötte vi kändisar som Lindsay Lohan, Madonna, Paris Hilton, Jessica Simpson och George Clooney.
Efter det såg vi en 4D film, delar av Polar Expressen. Det häftiga var när det snöade på filmen och även i biosalongen.



Vi gick vidare efter filmen och träffade Elvis Presley, Beatles och en massa andra sportstjärnor och musiker. Träffade Spice Girls, Britney Spears och Justin Timberlake. Tog kort tillsammans med Miley Cyrus innan vi det var slut. Köpte en liten snöglob i shopen innan vi gick ut. 

Det var riktigt kul att vara på Madame Taussaud. Men jag som har varit på Madame Taussaud i London tycker nog att den var bättre. Fast det var många roliga stjänor här och snyggt gjort. Helt klart ett ställe att besöka.

Efter detta gick vi till Svenska kyrkan. Det låg mitt i NYC på den stora gatan 5 Avenue så det var lätt att hitta.Det är inte riktigt en kyrkan, utan det ser bara ut som en byggnad men vi såg den svenska flaggan på långt håll. Det var mycket trafik och ljud utanför men precis när man kom in blev det tyst och lugnt. Riktigt häftigt och skönt!
De hade en massa böcker längs väggarna och vid borden satt folk och fikade. Gick bak till området där de hade godis och mat. Det var så kul att gå runt och se alla saker, och titta på allt man kände igen. Jag blev rörd. Det som gjorde mig mest rörd var att höra hon i kassan prata svenska. Det kändes så konstigt. Detta kunde ha varit något mysigt litet café någonstans i Sverige. Men detta var i USA, på 5th Avenue. Vi köpte på oss kakor och godis och så köpte vi leverpastejsmörgås och en kanelbulle och satte oss ner och åt. Det var så gott! Där satt vi och åt och runtomkring oss satt människor och pratade svenska, i olika dialekter. Det var häftigt!
Gick och kikade in i kapellet där någon satt och spelade "Tryggare kan ingen vara" på piano. (Det var extra kul för häromdagen när min minsta tjej inte ville sluta gråta sjöng jag den för henne och då blev hon tyst).
Riktigt nöjd och glad gick vi därifrån.



Laddade gick vi till Rockfeller Center för att åka skridskor. Men när vi kom dit fick jag min stora besvikelse, kön kunde inte ha varit längre, den var hur lång som helst. Så motvilligt fick ja erkänna att det inte skulle bli något skridskoåkande.
Vi tittade på den stora granen som var där, tog kort och njöt av juldekorationer.




Efter ett stopp för att köpa varm choklad på Starbucks gick vi till Times Square och tog lite bilder. En mycket häftig plats och första gången jag var där när det var mörkt.

 


Efter det begav vi oss till Bryant Park, där bussen skulle komma. Gick runt och tittade lite där innan bussen kom och vi gick på den. Trötta somande vi ganska snabbt när bussen rullade iväg hem mot Albany.

En mycket underbar och lyckad decemberdag i New York City!
Trackback
RSS 2.0
Blogg listad på Bloggtoppen.se