Förlänga eller åka hem?

Jag varnar redan nu för ett långt och kanske inte ett så sammanhängande inlägg. Men detta är mina tankar och jag skriver detta för att ni ska få ta del av det då detta är något som tar en stor plats i huvudet just nu. Jag skriver dels för mig själv men också för att ni ska läsa och kunna ge mig tips och idéer. Men också för att vissa av er läsare kanske är i samma situation eller kommer att hamna i den, för detta är en del av au pairlivet.


Jag har bara skrivit det lite kort tidigare, men jag funderar på att förlänga. Mitt au pair år tar slut i augusti. Tanken om att förlänga har alltid funnits där men det är nu som den blir så verklig, nu när man ska ta beslutet.

När jag nämnde det för min värdmamma blev hon jätteglad och lite hoppfull. Hon sa att hon skulle älska det om jag stannade.


Det är många tankar och funderar och känslor som rör sig i mitt lilla huvud just nu och jag tänkte dela med mig lite.


Därför vill jag stanna:


Jag trivs verkligen jättebra här. Jag älskar familjen och tycker om det liv som jag har byggt upp här med allt vad det innebär. Skulle jag dock stanna så skulle jag vilja bygga ut min vänkrets (mitt sociala liv är inte så stort för tillfället), jag skulle också vilja ha en fritidsaktivitet och jag skulle vilja förverkliga min dröm om att plugga på college.


När jag kommer hem till Sverige i augusti vet jag inte vad jag ska göra. Att börja plugga är försent och det är inte heller något jag känner för att göra just nu. Då är det ju jobb, men just nu är det väldigt svårt att få jobb hemma och jag vill verkligen inte komma hem och sen bara gå omkring hemma och söka jobb. Då kan jag lika gärna stanna här och fortsätta mitt äventyr, här har jag ju jobb och till och med en inkomst.


Jag vill inte lämna den här familjen, jag vill fortsätta vara en del av barnens uppväxt. Jag vill se dem utvecklas och växa ännu mera. Jag är heller inte klar med USA. Jag vill se mer utav detta land. Om jag stannar är min plan att spendera andra året med att se platser som jag inte skulle ha gjort om jag bara stannade ett år. Platser som inte är de mest kända (andra platser än tex NYC, Boston, Washington DC osv).


Därför funderar jag på att åka hem:


Jag saknar hem väldigt mycket. Jag saknar familj, släkt och vänner så mycket. Jag vill hem till mina älskade vänner. Men även om jag åker hem kommer det inte att bli som vanligt. Mina vänner kommer inte att sitta och vänta på mig, de är på andra platser i Sverige vilket gör att vi inte kommer att träffas så ofta ändå.

Saknaden efter hem är en anledning till att jag funderar på att åka hem. Fast hem kommer jag ju att komma till. Frågan är bara om det sker i augsuti i år eller senare.


Efter USA är jag inte klar med resendet, jag vill se mer av världen. Så jag undrar, om jag stannar kvar ett år till har jag tid med mer resande när jag kommer hem innan det är på tiden att börja plugga. Fast å andra sidan så är det ju aldrig försent att börja plugga och just nu vet jag inte vad jag vill plugga.


Något jag är väldigt orolig över är att jag ska tappa energin för jobbet här. För att vara au pair är ett jobb och ett väldigt jobbigt sådan emellanåt. Det är inte många gånger, men ibland så känner jag att jag inte är så sugen på att jobba. Jag är rädd att detta ska ske oftare om jag stannar. För det är ju jobbigt för mig men också oschysst mot familjen eftersom jag vill vara en glad och positiv au pair till dem. Min värdmamma sa dock att man inte kan vara på topp jämt och så är det ju.


Jag undrar också om hemlängtan kommer bli större om jag stannar, för då dröjer det ju längre tid innan jag kommer hem. Stannar jag så kommer jag att komma hem runt jul. På ett sätt tror jag inte att den kommer bli större för jag har ett nytt år med nya saker att se fram emot i detta land osv.


En av de största anledningarna till att jag funderar på att stanna är för att jag inte kan tänka på att det kommer en dag då jag måste säga hej då och lämna allt detta. Och jag vet, det är inte en så bra anledning eftersom den dagen kommer oavsett om jag förlänger eller inte. Men jag kan ju skjuta på det och njuta ett år till. Känslan att jag måste lämna detta är hemsk och gör mig gråtfärdig bara av att tänka på det. Jag vill inte lämna detta liv, denna familj. Men samtidigt vill jag hem till alla i Sverige. Jag vill ha båda liven, samtidigt. Och det går ju inte och det är det som känns så fruktansvärt jobbigt. Det går ju inte att leva båda liven samtidigt även om jag gärna skulle vilja.

Hem i Sverige kommer alltid att finnas, oavsett när jag kommer hem. Men detta i USA finns bara en gång och det är här och nu. Lämnar jag det så kommer jag aldirg att kunna komma tillbaks till det på samma sätt. Jag vill inte avskräcka blivande au pairer, men att bli au pair är det bästa men också det värsta man kan ge sig inpå. Jag ångrar inte för en minut att jag åkte men man åker hit helt själv med enbart lite svenska kläder. Sedan kommer man hit till något helt nytt och främmande, till en familj man aldrig har träffat. Så ska man bygga upp ett helt nytt liv, lära känna familjen, lära känna staden man bor i, hitta vänner och sysselsättningar, rutiner osv. Det tar sin lilla tid och precis när man känner att man kommit in i allt och börjat njuta för fullt av det liv man har skapat, ja då är det dags att åka hem och säga hej då till allt.

Men trots detta så är ett år som au pair det bästa man ändå kan göra. Man får erfarenheter och minnen för livet. Och förhoppningsvis även en amerikansk familj. Min värdmamma sa att min amerikanska familj här kommer alltid att finnas kvar och jag kommer fortsätta att vara en del av deras familj. För alltid! Och det känns så bra att veta.


Så nu återstår beslutet, stanna kvar eller åka hem när mitt au pair år är slut.

Jag har fått rådet att tänka på mig själv, bara på mig själv. Och det ska jag göra, jag ska följa mitt hjärta. Vart det nu leder mig.


Jag vill gärna ha lite respons på detta inlägg. Så om ni läser detta och tänker "hon borde stanna eller hon borde åka hem", eller "hon borde tänka på detta osv", snälla tänk inte bara det utan skriv en kommentar. Jag skulle verkligen uppskatta det!


Tack!


Kommentarer
Postat av: Mellis

Jag har läst din blogg jättelänge men inte kommenterat någon gång tror jag så nu ska väl göra det :P Jag tycker ju att du ska gå efter hjärtat. Vad som känns bäst att göra. Men som du beskriver; vad ska du liksom göra hemma i sverige om det inte finns jobb och du inte kan börja plugga? då skulle jag nog faktiskt om jag hade varit i din sits stannat kvar och upplevt mer. Vänner,familj osv finns ju fortfarande kvar även fast du förlänger :) Men som sagt, du ska ju göra det som du känner för inte vad någon annan säger :) Jag hoppas du kommer fram till något bra och vad du än väljer kommer det bli bra i slutändan tror jag :) lycka till!

2009-04-29 @ 16:46:00
URL: http://rainbowtears.blogg.se/
Postat av: Anonym

Jag tycker du borde stanna. Det är som du säger att detta händer once in a life time och ta vara på det så stanna. Ett hem i Sverige komer du alltid ha så stanna kvar och upplev landet och dess överssakningar. Gör det. Du vill inte titta tillbaka i tiden och tänka varför stannade jag inte kvar? Gör det.



Ha en underbar dag / H

2009-04-29 @ 16:49:15
Postat av: Sandra

Vill din värdfamilj att du ska stanna och du funderar över att stanna så borde du stanna. För kommer du få en chans att göra detta igen? Kommer du få en chans att leva de amerikanska livet igen och se delar av Usa som "vanliga turister" får om du åker hem efter ett år?

Hade jag varit i din sits hade jag nog stannat, det är inte kul om du kommer hem och inser att du gjorde fel val..

2009-04-29 @ 16:56:44
URL: http://sandraaandersson.blogg.se/
Postat av: Maria

Hej! Jag har också läst din blogg jättelänge och du är faktiskt en av dom som gjort att jag verkligen vill åka iväg som au pair. Jag har länge haft drömmen om att en dag bli au pair, men det är inte för ens nu som jag verkligen tagit tag i saker och ansökt. Jag tycker också att du ska gå efter vad hjärtat säger, det kan vara svårt men tro mig det är de enda rätta. Du verkar trivas så bra i din värdfamilj, så 1 år till skulle ju inte ta skada. Du kommer att få uppleva ännu mer av USA, resa och vänner osv. Sverige finns alltid kvar när du en dag reser hem igen. Jag tycker du ska stanna, för de låter som att du vill det när du skriver och jag tror inte att du kommer ångra dig.

2009-04-29 @ 16:59:39
Postat av: Louise - Sveriges största au pair blogg

Kanske kompromissa? Fråga din värdfamilj, som är supergullig, om du får resa hem över jul..3 veckor. Kanske kan de betala dig resa, men ingen lön då du är borta. Och ändå inte ta dina två veckors semester av detta?



Du vet hur jag tänkte, vad jag ville ha för att stanna osv. Nu vet du också vad dem har för au pair eftersom de verkligen hetsvalde. Kanske var det värt att ha kvar mig i någon månad extra mot extra betlaning?



Men också: Följ ditt hjärta.

Du märker vad jag skriver om nu förtiden, livet är som en fest...men inget seriöst. Jobb är det VÄLDIGT ont om och det är svårare att komma in på skolorna nu när alla känner av arbetskrisen och alla vill plugga istället. Jag trodde inte att det var skillnad i Sverige som det fakitkst är.



Följ ditt hjärta, och gå inte efter vad andra ska göra eller tycker. Du är stark och du fixar vad som helst.

Kanske kommer jag över nästa sommar. Kanske kanske!

Kram!!

2009-04-29 @ 17:16:44
URL: http://louisesa.blogg.se/
Postat av: Josefin

Jag följer din blogg och jag älskar den! Jag tycker att du borde stanna eftersom det här är en chans i livet, men du borde göra som du själv vill. Lyssna på hjärtat. Kram!

2009-04-29 @ 18:59:21
URL: http://www.jjosefin.devote.se
Postat av: Anonym

Jag följer din blogg slaviskt och jag älskar att höra nått nytt , kanske också för att jag själv vill åka som au-pair då jag har åldern inne. Men det jag märker då du skriver är att du älskar det du gjort just nu , du får vara med om nånting nytt varje dag , ett nytt äventyr. Jag har också märkt att då du pratat om att tiden lider mot sitt slut , så märker man en stor sorg i texten. Jag tror du inte är redo att lämna detta ännu , du är inte klar med landet och allt vad som hör till . :) Men tänk med ditt eget hjärta :) Hoppas du kommer fram till det rätta beslutet ! :) kram

2009-04-29 @ 20:36:58
Postat av: Rebecka

Hej!



Underbart inlägg, men det är ju så tydligt att du innerst inne vill stanna kvar! =D jag märker det genom hela inlägget.



Kram

2009-04-29 @ 20:45:15
Postat av: Syster

Innan jag kom och hälsade på dig ville jag bara att du skulle komma hem men efter att jag träffat familjen och de underbara barnen så vill jag att du ska stanna för din egen skull. Det är sant som du säger, hem i Sverige finns alltid här och den där familjen skulle jag inte vilja lämna i första taget. Jag hoppas du kommer stanna för jag tror du kommer ångra dig när du väl är hemma men jag kommer sakna dig så himla mycket... <3

2009-04-29 @ 20:48:02
Postat av: Anonym

Stanna. När jag läste ditt resonemang så låter helt klart att stanna ett tag till som ett ganska bra val. Om du stannar ett år till, se det som en nystart och ta tag i att försöka träffa fler människor så att du kan utöka ditt sociala kontaktnät. Vilket val man än gör i livet kan det bara bli mer eller mindre rätt men sällan blir det fel. Skulle du åka hem och känna att du borde ha stannat då kommer du bara att uppskatta din tid du haft där ännu mer. Väljer du att stanna och året inte bli som du hade tänkt dig då kommer du bara hem, startar på ny kula och är ett gäng med erfarenheter rikare. Tänk över beslutet och gå på magkänsla. Vad du än väljer kommer det att bli rätt val! Ta hand om dig / Johan

2009-04-29 @ 21:10:40
Postat av: Julia

För en gångs skull skriver jag innan jag läst andras kommentarer. Mathilda om du funderar på att stanna tycker jag du ska göra det. Det är ju lite som att ta steget och faktist åka, tror du inte du kommer ångra dig om du inte stannar. Hade du ångrat dig om du inte hade åkt alls? Som du skrev så finns ju alltid hem i Sverige kvar och alla dina svenska vänner finns ju också kvar. Att vara au pair är ju en "once-in-a-lifetime" grej och jag tycker verkligen du ska ta vara på det. Jag har bara varit i USA två månader men jag kan redan känna att jag inte kommer hinna med allt som jag vill se och göra här. Jag tycker du ska ta chansen och stanna, förhoppningsvis kan vi ses någon gång också. Det kanske vi kan innan ditt år tar slut ändå. Men gå efter din magkänsla och strunta i att du kanske inte kan vara glad alla dagar, det är ingen som kan det. Pluggandet kan du ta senare som min mamma brukar säga "Du ska ju jobba i minst 30år sedan i alla fall" så passa på och gör allt kul innan! Jag vet (trots att jag inte känner dig på riktigt) att du kommer ta rätt beslut, det känns som du är en sådan person :) Det ända råd jag kan ge är lista alla för och nackdelar med att stanna och åka hem, sedan går du på magkänslan! Kram

2009-04-30 @ 00:14:05
URL: http://hornebrant.blogg.se/
Postat av: Pernilla

Mathilda, jag tycker at du ska stanna om det är det du vill. Jag tycker att du ska ställa dig frågan om du kommer ångra dig om du inte förlänger. Visst att du kanske tycker att det är jobbigt att jobba vissa dagar, men så är livet.



Om du hittar en strategi att klara av de jobbiga dagarna tror jag att det kommer att stärka dig som människa. Även om det är svårt så försök se de "jobbiga dagarna" som en möjlighet att visa vad du går för och en möjlighet för dig att växa som människa.

2009-04-30 @ 16:51:54
URL: http://sextondenovember.blogg.se/
Postat av: johanna

du kan väl förlänga 3, 6 eller 9 månader istället för ett helt år?

2009-05-01 @ 02:49:38
URL: http://novo.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
Blogg listad på Bloggtoppen.se