Frågor och svar del 2

Här kommer andra halvan av frågorna:

Postat av: nathalie

Hej, jag vill så gärna åka som aupair, men är så jäkla rädd. Jag är barnkär, positiv och social, men ja är ingen hejare på engelska är såå rädd att ja inte skulle kunna göra mig förståd, kollar aupair förmedlingen upp på vilken nivå man ligger på innan eller? Och så är ja lika rädd för att inte komma överens med familjen,följer aupairförmedlingen upp dig i familjen för att se hur du trivs? Du verkar ha en mycket bra familj och fin kontakt med mamman. ps, du verkar vara en toppen tjej:)


Svar: Tack så jättemycket Nathalie. Vad glad jag blir! Låt inte engelskan vara ett hinder i att bli au pair. Jag tror att svenskar överlag är bättre på engelska än många andra länder. Du kommer att lära dig så mycket under ditt år här, ett perfekt sätt att bli bättre på engelska.

Du har en LCC som du kan vända dig till om du får problem. Det är alltid en chansning att välja familj för du vet inte hur ni kommer att fungera ihop när ni väl träffas. Men tänk på att om det inte funkar, så byt! Det är DITT år och det ska bli så bra som möjligt. Stanna inte kvar om det inte känns bra, du kan alltid byta till en ny familj som förhoppningsvis känns bättre. Lycka till!


Postat av: Hanna

Hej!
Jag ska åka som Au Pair till New York (New Rochelle) om cirka 5 veckor :) Har huur många frågor som helst som bara maler runt i huvudet! Har du tid och lust att hålla lite mailkontakt under kommande veckor innan jag åker? :)


Svar: Javisst, det går jättebra! Jag skickar ett mejl till dig!


Postat av: louise

när man åker till usa, får man på en massa blanketter att fylla i då där de frågar ex. om man har haft sex med djur och andra saker. är det sant? har hört det från många!


Svar: Hej Louise! När man åker till USA får man fylla i en hel del papper. Några frågor handlar om man har varit nazist eller terrorist men jag har aldrig hört att de frågar om man har haft sex med djur.

  

  

Postat av: Jossan

Hej! Jag håller på och mejlar för fullt med en familj som bor i NJ, 35 minuter från NY. Dom verkar jättegulliga och allt ser ut att funka jättebra. Men familjen vill att jag ska jobba hela dagarna på helgerna hela juli och augusti. Såklart ii utbyte mot ledighet i veckan istället. Hur är det tror du? Positivt eller negativt? Det kanske inte spelar någon roll? Jag är verkligen nervös :P :D


Svar: Hej Jossan! Hmm, detta var klurigt! Såklart vill man ju ha helgerna lediga, framförallt på sommaren. Men om allt annat verkar bra kanske man får väga det positiva och negativa. Om allt annat känns bra tycker jag att du ska ta den familjen. Men du får tänka efter, alla andra kommer nog att vara lediga under helgerna, men du kommer väl inte att jobba hela dagarna?? Har de sagt varför de behöver din hjälp på helgerna? Det var en svår fråga, men det är bara du som kan bestämma. Känn efter! Lycka till med allt!


Postat av: Sara

Hej! Jag tänkte bara fråga om du åkte iväg ensam till USA? Jag har tänkt att åka som au pair efter studenten nästa år, men vill helst åka tillsammans med en kompis. Är det läskigt att åka själv eller är det inte så farligt? Jag vill verkligen göra det. :)


Svar: Hej Sara! Jag skulle svara både ja och nej på den frågan. Jag hade en kompis som jag gick på mötena i Sverige med osv. Hon och jag åkte samma dag, men vi hamnade på olika flyg och sen även på olika au pairskolor. Sen åkte hon till New Jersey och jag till Albany. Så jaa, jag skulle säga att jag åkte själv. Det är inte så farligt att åka själv. På au pair skolan träffar man direkt vänner för alla är i samma situation. Det är en utmaning att åka själv men man klarar det, absolut! Så åk, du kommer inte att ångra dig!

  

Postat av: Elin

Hej! jag undrar hur länge du nu kommer stanna i USA?

Svar: Hej Elin! Jag har nu varit ett år i USA och stannar till Augusti 2010.


Postat av: Anna

Tack för en bra blogg! Jag tänkte fråga om du någon gång kännt att du får för dåligt betalt för de arbete du utför?


Svar: Hej Anna! Lönen är inte den bästa fast man klarar sig på den. Jag får nu 197 dollar i veckan. Kommer det en barnvakt så får hon 10 dollar i timmen. Skulle jag slå ut det tror jag att jag får ca 4 dollar i timmen. Men så får man tänka på allt annat som man får. Man får boende och mat. Jag har fått följa med på resor och de ställer upp och stöttar en och hjälper en med en massa saker. Och när jag tänker på det tycker jag att 197 dollar i veckan är en bra lön för man får så mycket mer av familjen som inte kan mätas i pengar.


Postat av: Sofia

Det här har ingeting med au pair livet att göra. Men du har en mini-laptop va? Såfall är du nöjd med den? :)


Svar: Hej Sofia! Jag hade en mini laptop från början. Den var bra, den var lätt och det var enkelt att ta med sig den. Det jobbiga var att den inte att så mycket utrymme och den hade inte heller Windows. Sedan gick den sönder så nu har jag istället en vanlig laptop som ja trivs med mycket bättre. Jag kan förvara bilder och musik och ha mina mappar osv. Jag har också Windows vilket jag tycker mycket om.

Men en mini laptop är perfekt när man ska resa omkring mycket. Men nu har jag ju min dator här på mitt rum bara.



Postat av: lollo

är det något du önskar att du tagit med från sverige till usa, som du glömde eller sket i? :)


Svar: Hej Lollo! Jag tror jag fick med mig det mesta till USA. Saker jag inte tog med mig (som vinterkläder osv) fick jag sedan skickat till mig, både via en vän som åkte till USA och via paket på posten. Så nej, jag torr inte att jag glömde något från Sverige.

  

  

Postat av: Trine

Mathilda, vilken succe din blogg har blivit, känns lite som du har tagit över Louise titel;) Vilken bra idee att ha frågelåda, jag har funderat länge på hur man kan komma i kontakt med blivande au pairer och hjälpa de på traven, för jag vet att det hade hjälpt mig så mycket. nu lämnar jag landet på lördag! hoppas stt allt fortsätter på samma positiva nivå för det förkänar du. ska försöka att följa din blogg från Svedala ;) Kramar


Svar: Hej Trine! Så kul att höra ifrån dig! Haha ;) Jaa, jag vet hur frågorna aldrig tar slut när man ska åka som au pair och kan jag hjälpa till så gör jag gärna det! Hoppas du får det underbart hemma i Sverige. Vi hörs! Kram


Postat av:

Till de nya au pairerna; Om ni funderar på vilka ni ska åka med, stryk direkt workandstudyabroad (som blir GoAupair i USA) från listan! Åk inte med dem!

Bara ett tips.


Svar: Tack för tipset! Skulle dock gärna vilja veta varför man inte ska åka med dem?!

  

Postat av: Louise

Vad ska man göra om man saknar dig såhäääääääääääääär mycket och tänker på allt, allt, allt vi gjorde under de 6 månaderna vi hängde ihop och levde livet i Albany och USA?

Jag kan aldrig glömma dagen då jag mötte dig på Acc och jag verkligen sprang emot dig och kastade mig i armarna på dig. Trots att du egentligen var en helt främmande människa!!

STOR KRAM TILL DIG MIN UNDERBARA VÄN!!


Svar: Man kommer och hälsar på :) Vilka underbara 6 månader, kommer aldrig att glömma dem och dig! Saknar dig!

Postat av: Amanda

Hej tack för ett jätte bra blogg :)
Min fråga är hur är det att köra i en storstad? Jag känner mig jätte nervös att jag om ca två veckor kommer köra bil i DC.. Hade du själv mkt körerfarenhet innan du åkte? :) kram

Svar: Hej Amanda! Jag kör ju inte riktigt i en storstad då jag inte bor inne i NYC. Jag fick körkort i oktober och åkte iväg till USA i augusti så jag hade haft körkort i lite mindre än ett år. I början tyckte jag att trafiken var annorlunda och mer aggresiv här borta. Men man lär sig och vänjer sig. Du kommer säkert köra vilse i DC i början och tycka det är lite läskigt men du kommer absolut att lära dig och vänja dig. Lycka till!


Postat av: Cecilia

Hallå, jag tycker du har en jätetbra blogg och jag har följt den ett bra tag nu :)
Jag har två frågor till den.
1. Har du tagit en amerikanskt körkort? I sånna fall var det svårt?
2. Hur kommer det sig att du valde just denna familjen, när du skulle välja?

Svar: Hej Cecilia! 1.Jag har inte tagit amerikanskt körkort då jag inte är tvungen att ha det. Men min plan är att ta det så småningom bara för skojs skull. Men där jag bor räcker det med det internationella körkortet. Men jag vet att vissa delstater kräver att man tar ett amerikanskt körkort.
2. Detta var min första familj som dök upp. Jag tyckte att fyra barn lät för mycket så jag hade tänkt tacka nej, sen vill dem ha mig tidigare också. Men en timme senare efter att jag fått deras ansökan ringde dem och det lät så bra. Vi pratade en gång till och hade mejlkontakt och allt kändes bra så jag gick på min magkänsla. Tack vare att min värdmamma ringde så snabbt är jag här nu hos familjen, vilket jag är oerhärt tacksam för! Jag kan inte sätta fingret på att det var något speciellt som gjorde att jag valde dem, det var att allt kändes bra och lät bra som gjorde att jag valde denna familj. Något jag absolut inte ångrar!



Detta var all svar på frågorna för den här gången. Fortsätt gärna att ställa frågor till mig här i Frågelådan. Om USA, au pair livet och allt ni undrar över så ska jag försöka svara så gott jag kan.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
Blogg listad på Bloggtoppen.se