M som i Melodifestival

Okej, nu kommer samma sak som förra helgen. Men i dag är det Melodifestivalen igen. Och min Måns är med. Okej, inte min måns, men Måns Zelmerlöf är med i år. Åhh, jag kommer ihåg när han var med år 2007 och sjöng låten "Cara Mia". Jag bara älskade den. Och då menar jag verkligen älskade den. Fråga min familj och mina vänner. Såklart sprang jag ner på stan och såg honom när han hade vägarna förbi. Jag tyckte även om hans låtar på den skiva som han släppte efteråt. Och nu är han alltså med igen. Åhh!

Sitter just nu och lyssnar på låtarna. Man kan smyglyssna i en minut och det är ju inte så mycket men man får ta det man får. Jag kan inte se live på webb tv i dag för jag är inte hemma. På finalen ska jag minsann vara det! Men inte idag så därför sitter jag och lyssnar en minut på alla bidrag. Som sagt säger en minut inte allt om låten men efter att ha lyssnat igenom alla låtarna så var det en låt som fastnade och som jag kom ihåg. Och förvånande nog så var det faktiskt Markolioos låt. Jag kommer ihåg när han hade hitar som "sommar och sol". I låten "Värsta schlagern" sjöng han ju till och med, men att han skulle göra en ballad var förvånande, i alla fall för mig. Men efter att ha lyssnat på den där minuten några gånger så tycker jag faktiskt att den är bra. Efter att lyssnat flera gånger på de andra låtarna (samma minut om och om igen) så tycker jag såhär:
Jag tycker att Jennifer Browns "Never been here before" låt är fin och hon sjunger den bra. Ingen låt jag vill ska vinna Melodifestivalen (eftersom jag är emot att lugna låtar ska vinna) men jag kan garanterat lyssna på den här låten på radion. En skön och fin låt.
De gamla Lili & Susie är tilllbaka och jag tycker faktiskt om deras låt "Show me heaven". Det är en låt som fastnar och jag diggar med i den. En riktigt passande låt för Melodifestivalen och jag tycker om den.
Och så var det ju Markolioo med hans ballad "Kärlekssång från mig". Och som jag nämnde tidigare så tycker jag om den. Jag kan inte säga att han har den perfekta rösten men det behövs inte, hans röst passar till låten och texten är bra. En bra låt helt enkelt.
Den unga ambitionen Amy Diamond är tillbaka igen. Jag tyckte jättemycket om hennes låt "Thank you" förra året. Jag tyckte den var jättebra. Hennes bidarg i år "It's my life" slår inte hennes förra bidrag. Det är en bra låt men tyvärr så jämför jag den med förra årets bidrag. Men om jag bortser från det så är det en bra låt som jag efter några omlyssningar börjar tycka om. Jag tycker om hennes röst i denna låten och jaa, det är en bra låt
H.E.A.T är en grupp som jag inte hade hört talas om innan. Deras låt "1000 miles" är en låt som jag inte riktigt tyckte om i början men nu gillar jag den, framförallt i refrängen. Men det låter det verkligen som en annan låt, när de sjunger i refrängen vill jag börja sjunga på en annan låt men jag kan inte komma på vilken. Men detta tycker jag är en bra låt. Även om den påminner väldigt mycket om en annan låt.
Lasse Lindh & bandet är även detta en grupp som jag inte hört talas om innan. Deras bidrag heter "Jag ska slåss i dina kvarter" och det är en okej låt men ingen låt som jag tycker ska gå vidare till finalen. En okej låt men inget mer.
Så kommer ju min Måns Zelmerlöf och precis som med Amy Diamond så jämför jag hans låt i år med "Cara mia" och årets bidrag "Hope & Glory" är inte lika bra. Men ju mer jag lyssnar på samma minut av låten desto mer gillar jag den. Denna låt är nog en favorit, jag gillar den. Den låter som Måns och det gillar jag och detta är en låt som kommer att sätta sig på hjärnan. En riktigt bra låt helt enkelt. Måns är här igen!
Det sista bidraget i denna delfinal är ännu en grupp som jag inte hört om tidigare. Cookies n Beans heter dem och deras låt heter "What if". Det är en skön countrysång men inget mer. Ingen sång som jag röstar för ska komma till Globen.

Detta var hela startfältet för ikväll. Och ha i minne när ni läser detta att jag bara lyssnat på en minut av låtarna och att det är en annan sak när man hör hela låten och ser dem på scenen.
Jag önskar att jag kunde se denna delfinal för jag tycker att det är ett bra startfält. Kanske kommer jag att göra det, kanske inte. Kanske är jag och shoppar istället men sånt är livet. Finalen ska jag i alla fall se live!


Som sagt, jag tycker att detta är ett mycket bra startfält och jag har svårt att välja mina favoriter. Dock har jag två som jag inte vill ska till Globen och det är Lasse Lind & bandet och Cookies n beans.
Men för skoj skull så ska jag ta och bestämma mig. Svårt val men om jag måste skulle jag rösta såhär:

Finalen:
Måns Zelmerlöf
Lili & Susie

Anda Chansen:
Markolioo
Amy Diamond


Okej, detta var jättevårt. Jag vill ha med Jennifer Brown och H.E.A.T också men det går ju inte.
Men så länge Måns går till final så lämnar jag över till svenska folket att avgöra vilka som ska gå vidare.
Spännande att se! Men som jag sagt flera gånger tidigare, jag tycker att detta är ett mycket bra startfält!

Njut av Melodifestivalen ikväll, jag saknar det!




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
Blogg listad på Bloggtoppen.se