Skidåkning i Whiteface, Lake Placid

I fredags begav jag mig hem till Sarah och sov där. Mycket trevligt! Vi såg på filmen "Nick & Norahs Infinite playlist". Mycket bra film!

Klockan halv sju på lördagsmorgonen begav vi oss till vårt mål: Skidåkning i Whiteface. Det tog ca två timmar att köra och vägen efter att vi hade kört av motorvägen var jättefin. Det var skog, berg, frusna vattenfall, snö och sjöar. Så himla fint!
Vid kvart i nio kom vi fram till vårt mål, det var verkligen häftigt att se alla berg. Vi köpte liftkort och hyrde skidor, stavar och hjälm. Sedan var det dags att prova backarna.
Vi tog, för första gången i våra liv, en kabinlift upp till toppen. Sedan var det bara att ta sig neråt. Men oj vad brant det var då märkte jag. Då saknade jag verkligen hederliga "Esset" i Romme. Men med lite hejarop från Sarah så tog jag mig neråt. Men jag måste säga att backarna där var mycket brantare än vad de är hemma i Sverige. I alla fall där jag har åkt skidor.
Backarna var riktigt långa och det tog lång tid att ta sig ner vilket i sig var väldigt härligt. Jag tror att jag tog liften upp ca 4 gånger under min fem timmar som jag åkte skidor. Och det säger väl något om hur långa backarna var (inte hur sakta jag åkte). Men det var så härligt! Underbar utsikt, vackert väder, trevligt sällskap och rolig skidåkning. Vi stannade flera gånger bara för att ta härliga kort. Och jag njöt flera gånger av att bara svicsha ner för backarna!

Efter fem timmars åkande kände sig både vi och benen klara. Så vi slappade lite i värmestugan innan vi gick till en shop där vi köpte varsin collegetröja som det stod "Whiteface" på och lite andra saker.

Efter det begav vi oss till Lake Placid som bara låg en bit därifrån. Lake Placid är ett litet mysigt ställe som har haft OS hela två gånger. Och det kunde man se, det mesta man såg handlade om OS. Vi promenerade runt lite och tog lite kort. Köpte även två sovunierer, en vimpel och en guldmedalj. Sedan började det regna och vi begav oss hemåt. Stannade och åt på ett efterlängtat Mc Donalds. De har inte Mc Feast här i USA, men efter en specialbeställning fick vi detta. Mycket gott!

Åkte hem till Sarah och lade in alla korten på datan innan Sarah skjutsade hem mig.
Somnade väldigt gott ganska snabbt efter att jag hade kommit hem.

Underbar dag i skidbacken i en stad i USA som har haft OS. Inte illa! 
 
 



Underbart med andra ord!
Trackback
RSS 2.0
Blogg listad på Bloggtoppen.se