Chicago

Ända sen jag kom till USA har jag velat besöka Chicago. Inget speciellt som gjorde att jag ville dit, men dit ville jag bara, ville se ”The windy City”. Så i helgen begav jag mig alltså iväg till Chicago tillsammans med Julia. Helgen bjöd på många sevärdheter, regnskurar, sol, god mat, trevligt sällskap, skratt och mycket mer. Här kommer bilder och lite text på vad Chicago hade att erbjuda den helgen i Oktober.

Vi bodde på ett stort men mysigt hotell väldigt centralt som heter ”Congress Plaza Hotel”. Kan lätt rekommenderas om ni ska till Chicago.
lördagen gick vi till den stora fontänen ”Buckingham Fountain”. Väldigt fin. Påminde om den fontänen jag såg i Milano. Gick ner till vattnet, Lake Michigan. Där var det vandring för aids så det var liv och rörelse. Gick till Navy Pier där man kan se Chicagos skyline. Så fint! Satt där och njöt av utsikten och pratade ett tag.  Sedan tog vi en busstur där vi fick se staden. Under turen fick vi se byggnader, gator, Oprah Winfrey´s privata hus osv. Kul!
Blev kär i det jag såg. Kan inte riktigt förklara varför.

Efter en god lunch på ”Panera Bread” begav vi oss till Oprah Winfreys studio. Vi ville gå dit men fick till råd att ta taxi för att det inte var ett bra område. De tyckte till och med att vi skulle be taxichauffören att vänta på oss. Tvekade en stund men begav oss iväg med taxi.
Var riktigt coolt när vi kom fram och fick se Oprah mräket. Däremot var byggnaden allt annat än så fin som jag hade föreställt mig. Men coolt att ha sett den i alla fall. Gick in i shopen där vi fick sitta i Oprahs gamla fotölj.

  


 

 


Första bilden när vi bad en kille ta kort på oss...


Andra försöket!

 
  




  

Åkte tillbaka och då tog vi en rundtur med bussen. Satt på övervåningen trots att det öste ner. Till slut gick vi ner då guiden bad oss om det. Gick av vid Hard Rock Café där vi avnjöt en god hamburgemiddag med den roligaste servitören och den godaste drinken. Drinken (alkoholfri) innehöll massa olika frukter och var det godaste jag druckit. Åhh, så god den var!
Efter detta begav vi oss till Navy Pier där vi denna gång såg Chicago by night. Så häftigt! Bilderna här på bloggen gör inte rättvisa.
Nöjda och trötta gick vi tillbaka till hotellet efter en heldag i Chicago. På vägen hem såg vi fyrverkerier över vattnet och Buckingham Fountain spelade musik och skiftade i olika färger. Mycket mycket fint!



  

  






söndagen sken solen och det var inte så kallt. Varför den kallas för the windy city fick vi inte riktigt bevis på. Begav oss till Sears Tower och deras skydeck där vi åkte upp och fick se en otroligt häftig och fin utsikt över Chicago. Man kunde också se tre andra delstater. Njöt av utsikten.

Något nytt som kom i Juni är the ledge. På deras hemsida står det ”Dare to stand out” och jag vågade. Det är ett glasgolv man går ut på med glasväggar runtomkring. Benen skakade när jag gick ut det, men oj så häftigt det var. Man såg verkligen rakt ner, och ja, det var en bit ner. 1,353 feet ner, 412 meter.


  





   

  



Efter den spännande turen begav vi oss förbi Dounkin Donouts där vi köpte med lite fika som vi avnjöt i solen i Millennium Park. Gick till ”bönan” och tog kort. Bilderna får visa vad bönan är för något.
Efter det gick vi ner till Lake Michigan igen och bara satte oss och njöt. Kändes lite som Sverige. Sen gick vi och avnjöt en god lunch, för min del kycklingsallad, på en uteservering. Så gott!

  





  

Sen var det dags att bege sig till hotellet, hämta väskan och bege sig till flygplatsen. Åkte i en jättesnygg bil men lädersäte och en mycket välklädd chaufför. Vet inte hur det kom sig att vi fick just den bilen, men vi njöt.
På flygplatsen var det vänta och vänta som gällde innan det var dags att säga hej då. Kan inte förstå att det var första gången jag och Julia träffades, att vi möttes via min blogg. Coolt! Men vi hade en kanon helg i Chicago. Hon är en riktigt härlig tjej och vi hade kul ihop. Tack!

Chicago blev en av mina favoritstäder. Dels för att det är en stor stad men samtidigt inte känns som det. Plus läget som staden har vid Lake Michigan. Chicago är en stad jag blev kär i och mer än gärna kommer tillbaka till.


Kommentarer
Postat av: Lina

Vilka vackra bilder! Du har gjort mig nyfiken på Chicago, jag ska definitivt besöka den staden!

2009-10-08 @ 19:29:04
Postat av: Jennie

Åh vad kul det var att se Chicago från någon annans synvinkel! Ser det nästan varje helg så jag hade glömt bort hur fint det är! :)

2009-10-09 @ 01:44:15
URL: http://jenniesusa.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
Blogg listad på Bloggtoppen.se