Frågor och svar del 7

Postat av: Angelica
Tack så jätte mycket för svaret, det kommer nog att hjälpa mig när jag väl ska åka. Kom även på en fråga till. Hur många barn timmar hade du innan du åkte och mellan vilka åldrar :)
Kram

Svar:
Jag hade 289 barntimmar, varav 277 av dem var med barn under 2 år. De andra timmarna var med barn mellan 4-7. Utöver dessa 289 timmar praktiserade jag två veckor på dagis när jag gick i åttan på högstadiet vilket jag skrev med, dock hade jag ingen referens därifrån.

Postat av:
Evelina
Hej, jag har två frågor. Den första är; hade du referenser från familjen eller utomstående gällande barnpassning. jag kommer bara ha från släktingar och familjen, och undrar därför om man kan åka ändå. Jag undrar också hur mycket pengar du rekommenderar att man har med sig när man åker :)

Svar:
Hej Evelina! Jag hade referenser från både släkt och utomstående. Jag kommer inte ihåg och kan inte hitta något som säger att det måste vara från utomstående. Däremot i referenser som inte gäller barnpassning måste du ha från utomstående. Hör med au pair organisationen för att vara på den säkra sidan.

Jag kommer inte ihåg hur mycket pengar jag hade med mig men kanske mellan 3000 – 5000 kronor. Jag ville ha med mig lite extra ifall något skulle hända. Dock använde jag inte allt om man får ju lön efter två veckor. Så jag kanske skulle rekommendera ett par tusen och sen ha med ditt svenska kort som du kan använda i nödfall.


Postat av: Linda
Jag läser din blogg varje dag:) super bra keep up the good work:)
Hur läge till kommer du vara kvar i USA som au pair?


Svar:
Hej Linda! Tack så mycket! Jag kommer att vara kvar i USA till September i år.

Postat av:
Louise
Hej Mathilda!
Det är väldigt roligt och inte minst lärorikt att läsa din blogg, du är så inspirerande(:
Jag funderar - liksom så många andra- att åka som au pair nu efter studenten. Detta gör att jag hade varit väldigt tacksam om du hade haft lust att besvara några av mina frågor angående just det. På vilket sätt skiljer sig uppgifterna man får utföra beroende på barnens åldrar? Har du alltid trivts i din värdfamilj eller hur var det i början, hade du mycket hemlängtan? Vet du om det är vanligt att au pairer åker hem/inte trivs sin familj mm? Varför ska man åka som au pair till USA istället för England, tycker du? Har det blivit några problem pga. kulturskillnader och liknande? Kan det inte bli väldigt påfrestande att bo och arbeta på samma ställe, hur hanterar du det? Har du några tips eller viktiga saker att tänka på innan man åker som au pair?(:
Hoppas att du får det jättebra i USA, även den återstående tiden!
Kramar, Louise.


Svar:
Hej Louise! Tack så jättemycket!
Oftast kan schema variera, har man små barn jobbar man oftast hela dagarna medans om man har större barn så är man oftast ledig när de är i skolan. När barnen är små är det mer lek och hitta på pyssel osv. När barnen är större är det nog mer att skjutsa och hämta från aktiviteter osv. Jag har alltid trivts i min värdfamilj. Men såklart var det jobbigt i början då allt var nytt och det var mycket att ta in. Jag hade inte så mycket hemlängta i början, jag saknade min familj och mina vänner men så mycket hemlängtan hade jag inte.

Det är tyvärr ganska vanligt att au pairer åker hem, framförallt i de första månaderna. Det är svårt att veta bara genom email och telefonkontakt om man passar ihop i verkligheten. Plus att det är svårt att veta hur man kommer att klara av hemlängtan osv. Au pairer åker hem av olika anledningar. Hm, USA istället för England? Jag tycker att båda två verkar intressant. England är ju närmare men USA har så mycket att erbjuda och en kultur som är riktigt rolig att ta del av och det är intressant. Har svårt att säga varför man ska åka till USA istället. Det är allt, som alla platser man kan resa till, kulturen. USA är USA helt enkelt, även om det kanske inte hjälper så mycket. Men att vara au pair i England vore heller inte fel.

Det har inte blivit så många problem pga kulturskillnader. Det händer ju att jag inte håller med till fullo i allt som amerikaner gör men jag försöker se up det som en lärdom och tänker att vi alla gör olika. Jag försöker att inte döma. Men visst finns det saker som man kanske inte håller med om. Men så stora problem har det inte blivit. Nu kanske jag har varit här tillräckligt länge att jag inte lägger märke till allt.

Det kan absolut vara påfrestande att bo och jobba på samma ställe. Ett tips är att ta sig ut ur huset, umgås med vänner. Att vara borta från huset och inte höra barnen på sin lediga tid kan hjälpa mer än man tror.

Hm, tips innan du åker?! Det står still nu. Men åk iväg med en positiv inställning och ta vara på alla upplevelser du kommer att vara med om. Innan du åker iväg tycker jag att du ska spendera så mycket tid som möjligt med familj, släkt och vänner. Ät mycket godis och svensk mat. Man kommer sakna det mer än man tror.

Hoppas detta hjälpte. Hör gärna av dig igen!


Postat av: Christian
Kul med au pair bloggar! Din är väldigt bra! Kan inte du skriva om hur din familj är och om det är mycket killar som är au pairer? Känner mig ganska taggad att åka till USA! :-)


Svar:
Hej Christian! Tack! Min värdfamilj är väldigt öppen och jättetrevlig. Jag har som sagt fyra barn i åldrarna 3-8 och min värdmamma är stay at home mom. Det är full rulle men det är det som är kul också. De har tagit in mig i deras familj och de är så trevliga. Det är tyvärr inte mycket killar som au pairer. Jag träffade ca 5 st på Au pair skolan och sen har jag träffat 2 st efter det. Jag tycker absolut att du ska chansen att åka som au pair. Det är ingen tjej grej. Hade jag haft en son hade jag absolut kunnat tänka mig en manlig au pair.

Lycka till!


Postat av:
Emma
får man åka hem under sin förlängning? måste man inte vara i usa då?=)


Svar:
Hej Emma! Man får åka hem under sin förlängning. Det gjorde jag i julas. Dock måste man besöka ambassaden igen för att få ett nytt visum. De säger att det är en risk att åka hem under sin förlängning, speciellt om det är nära inpå sin hemresa. Men man får åka hem under sin förlängning.


Postat av:
Angelica
kom på en sak du kan göra sen när du hinner.
Du skulle kunna lista alla ställen du har varit på och skriva dem du tyckte bäst om först och sen gå neråt i listan, skulle vara kul och se vad du har besökt :)


Svar:
Tack för tipset Angelica! Det ska jag absolut ta och göra.


Postat av:
Ida
det lät väldigt roligt det där :D
kostar det mycket att åka dit?
kan tänka mig att det kan kosta rätt mkt om man vill ta sina credits eller har jag fel?=D
Vill själv åka som au pair...xD


Svar:
Hej Ida! Det kostar ca 250 dollar att åka till Silver Bay. Värdfamiljen betalar 500 dollar för studier. Det kan kosta mycket att få sina credits men det finns billigare alternativ. Man kan audita en klass på ett college och då är det gratis.


Postat av:
Sofie
Hej! Verkar vara en riktigt bra blogg du har, sitter och letar efter au pair bloggar hela tiden! Lämnade in min ansökan igår och kom bara att tänka på, hur fungerar det om familjen ska ringa till mig med konstnader osv? Det brukar ju vara svindyrt att svara på samtal från utlandet, så de inte ringer och samtalet bryts efter 1 minut pga inga pengar på mobilen! Eller kanske fungerar det på något annat sätt? Tack på förhand!


Svar:
Hej Sofie! Det var en väldigt bra fråga. Det har jag inte tänkt på. Jag vet att min värdfamilj ringde till USA kontoret som sedan ringde upp mig och efter det kopplade mig till värdfamiljen. Hm, jag skulle gissa att USA betalar kostnaden. Men hör gärna med en au pair organisation för att vara på den säkra sidan.


Postat av:
Amanda
Hejsan, jag hoppas att jag inte verkar dum med min fråga, men jag undrar hur mycket barnerfarenhet du hade innan du åkte och vad du gjort för att få den barnerfarenheten? :)


Svar:
Hej Amanda! Jag hade 289 barntimmar. Jag hade varit barnvakt åt min kusin och min mammas arbteskamrats barn. Sen i åttan på högstadiet praktiserade jag på dagis. Skrev med det men räknade inte med det i timmarna.


Postat av:
Marieke
Hur mycket får du städa när det gäller barnen? fick en match där det stod att jag skulle hålla ordning i huset vilket inte tillhör uppgifterna som aupair enligt min mening.. tacksamför svar :)


Svar:
Hej Marieke! Jag städar barnens rum, plockar upp efter dem i de rum de har lekt i. Jag dammsugar andra rum ibland också, som köket osv. Man ska bara städa det som har med barnen att göra som deras rum osv. Men det är oftast barnen som stökar ner köket så då tycker jag att jag kan dammsuga. Men man måste vara försiktig så det inte blir mer än vad man borde. Ibland känns det svårt att dra en gräns. Hålla iordning i huset om det innebär att hålla ordning på barnens leksaker och plocka upp efter att dem har lekt, då tycker jag det är helt okej.


Postat av:
Sofie
Hej! Har följt din blogg länge nu tycker att det är roligt att läsa vad du gör om dagarna. Hur gammla är dina barn som du tar hand om?


Svar:
Mina barn är nu 3, 4, 6 och 8 år gamla. Wow, de växer!


Postat av:
Leia
Hur länge ska du vara aupair? 


Svar:
Jag ska vara au pair till september 2010. Tiden drar ihop sig.


Postat av:
Jenny
hej matilda!

Du ser ut att ha det jättekul i usa. Är så sugen på att åka som au pair. Vill va aupair men ändå passa på att plugga, engelska o sen lite praktiska kurser som dans, bartenderkurs etc. Vet du hur de ligger till med sånt? Värdfamiljerna betalar ju 500dollar men hur många kurser räcker de till? Betalar vissavärdfamiljer mer kurser om man vill plugga mer? Hoppas du svarar..

take care!
/jenny


Svar:
Hej Jenny! Du kan ta klasser på ett college och de har en stor blandning av olika kurser. Dock kan det vara ganska dyrt med sådana kurser. Man kan audita en klass och då är det gratis. Men man är då ingen ”riktig” student och kan inte räkna poängen man får när man kommer hem till Sverige tyvärr. Men vill du bara göra det för skojs skull så kan du ju audita. Värdfamiljen betalar som högst 500 dollar för studier.


Postat av:
Matilda
Hej!
Mysig blogg! Tycker det är kul att läsa Au Pairers bloggar eftersom jag själv var i New York ett år som Au Pair. Är imponerad över att du förlängt ditt år med ett till! För även om jag trivdes jättebra så kände jag att ett år räckte gått och väl. Saknar du inte livet i Sverige?


Svar:
Hej Matilda! Kul att du också har varit au pair. När mitt första år led mot sitt slut kände jag mig inte riktigt klar. Jag trivdes så himla bra med min värdfamilj plus att jag inte kände mig klar med resandet och upplevelserna. Jag behövde ett år till. Jag saknar livet i Sverige till och från. Åkte hem över jul vilket var underbart, att få fira den svenska julen. Sen kan jag sakna vardagen hemma i Sverige osv men jag vet att den kommer jag att få uppleva snart så nu njuter jag av den Amerikanska vardagen. Tiden går så fort!


Postat av:
Emmy
Hejsan! Har maasssssaaa frågor till dig då jag verkligen vill åka till Usa och vara Au Pair.

*Vad kostade det dig att åka till USA?
*Hur mycket pengar får du i månaden?
*Hur mycket fri tid har du i veckan?
*Har du många kompisar där borta/kille?
*Funderar du på att flytta till USA sen efteråt?
*Vad får du göra om dagarna, med barnen och så?

Vore jääätte tacksam om du orkade svara på frågorna! Tack på förhand! Kram


Svar:
Hej!

* Jag skulle säga att det kostade ungefär 10 000 kronor. ???????????????????

* Jag får 197 dollar i veckan. Så det blir 788 dollar i månaden.

* Jag jobbar ca 45 timmar i veckan. Jag är oftast ledig ett par timmar mitt på dagen och slutar sen åtta på kvällarna. Men de flesta au pairer slutar mellan 6-7.

* Jag har ingen kille här borta men jag har vänner här borta, de flesta au pairer från världens alla hörn. Det är underbart och de ger en energi som man verkligen behöver.

* Jag skulle kunna tänka mig att bo i USA sen igen. Kanske plugga i Kalifornien eller nåt. Men jag vet att när jag bildar familj vill jag bo i Sverige nära min familj.

* Jag skjutsar barn till skolan, leker, hämtar barn från skolan, de har aktiviteter, gör lunchlådor till barnen, gör middag, hittar på lekar och pyssel med barnen, gör läxor, tvätatar och städar osv. Dagarna går undan.


Postat av: Anonym
Ungefär hur mycket kostade det allt som allt innan du kom iväg till Usa ? (:

Svar: Det kostade ca 10 000 kronor allt som allt.


Postat av:
Elin
Vilken fin blogg! :-) Du verkar ha ett jätte bra liv "over there" som man brukar säga :-) Tänkte fråga en sak, hur kände du med engelskan när du åkte till USA? Kunde du prata flytande redan när du kom? Funderar själv på att åka som aur pair. Det enda jag är lite rädd för är att jag inte riktigt ska kunna kommunicera på engelska helt.

Ha det bra!


Svar:
Hej Elin! Tack så mycket! Jag kunde inte prata flytande innan jag kom men jag kände ändå att jag klarade av att prata. Vi svenskar är överlag BRA på engelska så jag tror inte att du har något att oroa dig för. Låt inte språket stoppa dig. Du kommer att klara det!



Det var så många frågor så resten kommer imorgon!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
Blogg listad på Bloggtoppen.se