Across America med Suntrek



Jag gjorde en tre veckors resa Across America med Suntrek.  Det finns ett par olika organisationer som gör resor som detta, Suntrek och TrekAmerica bland annat. Som Au pair får man 20 % rabatt om man reser med Suntrek. De har en massa olika resor, den populäraste kanske är när man åker en vecka eller två längs västkusten.
Den resan jag tog heter Across America Westbound (SRAA).  Vi startade i New York, åkte söderut och sen slutade vi i Los Angeles. Man färdas i en minibuss som kan ta upp till 13 personer. Under resan har man en guide/ledare som kör bilen och tar en dit man ska. Att ha en guide/ledare är jättebra, skönt och det känns tryggt. Hon/han tipsar om platser att se, mat att äta och mycket mer.
Vi hade en lodging resa vilket betydde att vi bodde i stugor på campingplatser, motel, hostel och hotell. Andra resor har camping vilket betyder att man tältar nästan varje natt.
På de flesta resor betalar man 150 dollar till en food Kitty. Alla, även guiden, lägger dem pengarna och för dessa pengar köper man frukost och de gånger man är så man kan laga sin egen mat köper man middag för dessa pengar som man sen lagar tillsammans på gasolkök.

De flesta som åker på dessa resor åker själva så tveka inte om du är själv. De flesta är i samma situation som du och du kommer hitta vänner under resan, kanske för livet. Du kommer garanterat att ha det jättekul!

Är ni sugna på att resa, kolla in deras hemsida som ni hittar här!

Across America Westbound (SRAA)




Hur vår resa såg ut dag för dag:

Dag 1 New York

Dag 2-3 Washington DC

Dag 4 Appalachian Mountains

Dag 5 Nashville

Dag 6 Memphis

Dag 7-8 New Orleans

Dag 9 Houston

Dag 10 Austin

Dag 11 Carlsbad Caverns

Dag 12-13 Santa Fe

Dag 14 Canyon de Chelly

Dag 15 Monument Valley

Dag 16 Lake Powell/Western Ranch

Dag 17 Grand Canyon

Dag 18-19 Las Vegas

Dag 20-21 San Diego

Dag 22 Los Angeles


Som sagt, denna resa är på 22 dagar och kostar 2530 dollar.
På min resa var vi 9 st resenärer och så vår guide. Vi var i alla åldrar (från 19 -65 år) och från olika länder (Tyskland, Schweiz, England, Holland, Australien, Sverige). Vår guide var från USA.
Vi kom jättebra överens och hade jättekul ihop! Man kommer nära varandra eftersom man umgås nästan dygnet runt. Vi hade en jättebra guide som verkligen gjorde vår resa perfekt!
Att göra en sån här resa är ett perfekt sätt att se USA. Man färdas mycket i bilen men man vänjer sig vid det. Man får se så otroligt mycket!

Som jag nämde tidigare så kostade själva resan som jag tog 2530 dollar. Sen kostar food kittyn 150 dollar. Utöver det måste man boka och betala flyg dit och tillbaka. Sen får man också räkna med en hel del fickpengar för mat, shopping och aktiviteter. Jag gjorde av med kanske mellan 2000 - 3000 dollar.
Sammanlagt har jag räknat att hela resan gick på ca 40 000 svenska kronor. Då har jag inte räknat med kostnaderna för att ta sig till New York och för att ta sig hem från Los Angeles. Så det blir ju en hel del pengar men det enda jag kan säga är att det var det absolut värt. Jag ville njuta av resan, äta det jag ville och göra de aktiviteter som erbjöds, till exempel helikoptertur över Grand Canyon, jeeptur i Monument Valley, ridning, entré till Graceland, entré till museum osv.  

Jag kan inte säga så mycket mer än att jag verkligen rekommenderar detta sätt att resa.

Har ni frågor så tveka inte att höra av er så ska jag svara så gott jag kan.

Jag kommer även, i flera inlägg, skriva om resan och visa bilder. Hoppas ni tycker om det!

Kommentarer
Postat av: mormor



Väntar med spänning på bilder från din resa.

2010-10-01 @ 13:15:54
Postat av: Petra

Joo tack! MYCKET bilder! ska bli kul att se :)

2010-10-01 @ 20:36:30
URL: http://peekstyle.com
Postat av: Anonym

40 000 dollar?! Menar du inte 4 000 dollar eller 40 000 sek?

2010-10-02 @ 11:00:55
Postat av: Anonym

men när du gjorde denna resa samtidigt du hade au pair, fick du ledighet ifrån dem då? sticka på denna resa sen tillbaka till din au pair familj? för jag hade för mig au pair då jobbar o får fri på helger sen 30 dagar i slutet när au pair är slut.

2012-05-28 @ 22:48:06

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
Blogg listad på Bloggtoppen.se