Frågor och svar del 9

Postat av: maria
hej först och främst, suuuperbra blogg, jag hittade din blogg för kanske 2 veckor sen och jag har läst hela ditt arkiv och är nu ikapp =)
det jag undrar är när man åker som au pair med cultural care så ska man ju göra en hälsoundersökning, stämmer inte det? Men vad är det för hälsoundersökning, antar att du gjorde en sådan? så kan du inte berätta:)
jag själv skulle vilja bli au pair, så jag hoppas bara jag en dag tar mod till mej och gör det, för det skrämmer mej, fast samtiigt så verkar det vara urkul!

Svar: Tack så jättemycket Maria! Ja, man gör en hälsoundersökning. Man går till en doktor som gör en vanlig undersökning, de tittar på syn, hörsel, vikt, längd osv. Inget speciellt. Bara en vanlig hälsoundersökning. 
Ta chansen och åk, du kommer inte att ångra dig!
 
Postat av: Emelie
Hur länge stannar ni på varje plats ungefär? Åkte du själv eller med någon? Om själv, är det enkelt att komma in i gruppen då, om du förstår hur jag menar?

Svar: Under resan stannade vi en natt på de flesta ställena. På några ställen stannade vi två nätter. När jag får in bilderna i min dator kommer jag att berätta ALLT om resan. Jag åkte med min syster vilket var jätteskönt. Hälften av gruppen åkte själv och hälften hade med sig någon. Men man kommer in i gruppen snabbt och alla var öppna och snälla. Så åker man själv är det lätt att komma in i gruppen.

Postav av: Erajc
hej! grymt att du bloggar om ditt liv i US tycker jag. jag har precis hittat hit och har inte hunnit läst så jättemånga inlägg, så min fråga har du säkert redan besvarat/skrivit om tidigare. men hur gick du till väga när du bestämde dej för att testa på att vara au pair och vad är det bästa med att vara det? :)

keep it up!

Svar: Tack så mycket! Jag har alltid drömt om att åka till USA. Jag älskar barn och ville förbättra min engelska så då var detta en perfekt kombination. Det bästa är att man får se USA och den Amerikanska kulturen på nära håll, inte som en turist. Man träffar en massa olika människor. Man växer som person och man får minnen för livet!

Postat av: Caro
hej!!åh du fattar inte vad sugen jag blir på att åka när jag läser din blogg,har läst igenom hela nu hihihi,,, jag har lite frågor typ:)

- får du följa med på alla saker din "familj" gör?
- betalar din värd familj mycket, eller vad betalar dom?
- studerar du något i usa?
- det med 200 timmar som man måste vart med barn, skulle du kunna ge några exempel?:)
-jag är bara 14 år, men hur gammal tycker du att man ska vara när man börjar planera resan??
tack så hemskt mycket för svar, och hoppas du orkar svara:) ha så jätte kul i usa!!

Svar: Hej!
- Ja, min familj låter mig följa med på deras familejsaker. I början följde jag med på allt. Men efter ett tag kände jag att det var viktigt att vara ifrån familjen ibland också på sin lediga tid. Men de frågade ofta mig när de skulle göra något om jag ville följa med.

- Min värdfamilj var otroligt snälla. De betalade min mobiltelefon plus räkningen. Jag hade en egen bil och vi delade på bensinkostnaderna.

- Jag tog 3 silver bay kurser. Då åker man iväg en helg med en massa andra au pairer och läser och leker lite och får på så sätt ihop sina pengar. Sen pluggade jag även en kurs på college.

- Jag fick ihop mina 200 timmar genom att vara barnvakt åt min kusin och vara barnvakt åt min mamma jobbarkompis barn. Jag tog även med att jag hade haft praktik på dagis.

- Du kan börja tänka och drömma redan nu, det gjorde jag. Men på allvar kan du börja planera när du är 18 år för då kan du börja ansöka.

Lycka till med allt!

Postat av: Isabella
Hej det verkar som om du har det toppen i USA! Jag funderar själv på att börja jobba som au pair, men hur är det? Vilket företag arbetar du hos? Och när började du söka in. Jag tänkte söka efter studenten (går i 2an nu)... Hade du 200 barnvaktstimmar då du sökte och hur lyckades du få ihop alla dem? Och sista frågan jag kan komma på nu, var du bra på engelska innan du reste??
Det skulle vara jättebra om jag fick svar på dessa frågor! För det verkar vara underbart kul att åka iväg som au pair!
Isabella

Svar: Jag åkte med Cultural Care Au pair (EF). Jag sökte in efter jul när jag gick i trean på gymnasiet. Jag fick ihop mina 200 timmar genom att vara barnvakt åt min kusin och vara barnvakt åt min mamma jobbarkompis barn. Jag tog även med att jag hade haft praktik på dagis.
Jag hade VG i engelska och kände att jag kunde prata och förstå engelska. Men man lär sig en hel del under sitt år. Lycka till!

Postat av: Cecilia
Jag älskar din blogg!

Är så glad att du börjat skriva efter uppehållet! Kommer du fortsätta blogga när du åk hem?

Svar: Tack så jättemycket, det värmer. Jag kommer att skriva nu när jag är hemma. Jag kommer att försöka ta tid att svara på frågor, ge tips och idéer osv.

Postat av: Linda
Jag gillar verkligen din blogg mathilda. Jag är själv au pair sedan 6 veckor tillbaka i Philly. Och din blogg har faktiskt hjälpt mig enormt mkt:)
Din sista månad verkar har varit super, funderar också på att göra nån sån resa i slutet av året, men jag undrar lite vad det var för något du åkte med och hur mkt det kostade?:)

Svar: Tack Linda! Jag åkte med Suntrek och den resan jag åkte med kostade ca 2000 dollar innan resan. Sen gjorde jag av med ca 2000 dollar under själva resan. Men det var det verkligen värt!

Postat av: Anonym
hejsan, fin blogg ! Jag har lite frågor som jag hoppas du kan svara på (:

1. Väljer man innan man åker till USA vilket collage man vill gå på och vilka kurser man vill läsa?

2. Vilken tid på året tycker du är bäst att åka? Jag menar med tanke på tiderna man kan söka till college. För jag tänkte åka i början av sommaren när jag har slutat trean.

3. Hur fick du ihop dina 200h barnpassning?

4. Har du träffat folk sen du kom till USA som du inte kände innan och börjat umgås med dom? (svenskar)

tack på förhand :D

Svar: Hej! Tack så mycket!

1. Nej, man väljer det när man kommer till USA.

2. Jag tycker att början på sommren är en bra tid. För då kan du antingen plugga på hösten eller på våren.

3. Jag fick ihop mina 200 timmar genom att vara barnvakt åt min kusin och vara barnvakt åt min mamma jobbarkompis barn. Jag tog även med att jag hade haft praktik på dagis.

4. Jag har träffat jättemånga härliga människor från världens alla hörn. Jag har fått svenska vänner för livet som jag aldrig skulle ha träffat i Sverige.

Hoppas du fick svar på dina frågor!

Postat av: Veronika
Ska din familj ha en ny au pair efter dej? Har följt din blogg ett bra tag nu, verkar som att du har haft två underbara år! :)

Svar: Nej, min värdfamilj ska inte ha en ny au pair efter mig. De ska istället ta hjälp av en nanny eller barnvakt när det behövs.

Postat av: Amanda
jättebra blogg! jag skulle också vilja åka iväg & det verkar så sjukt kul! om man studerar där kan man få en "klar" utbildning så man nästan kan börja jobba inom ett år när man kommer hem då? och vart får man tag på intyg att man passat barn i 200 timmar, räcker det inte att till exempel passa grannens barn eller småsyskon? tack för en bra blogg! :)

Svar: Tack Amanda! Åker du som au pair kan du tyvärr inte plugga så du får en klar utbildning. De personer vars barn du passar skriver ett intyg som du sen skickar till organisationen. Det räcker absolut att passa dina småsyskon eller grannens barn.
Lycka till!

Postat av: Johanna
Hejhej! Måste bara börja med att säga att din blogg är jättebra! Vill själva åka som aupair när jag tagit studenten, så nu undrar jag hur du fick kontakt med din familj? Genom EF eller liknande eller på egen hand? :)

Svar: Tack så mycket Johanna! Jag fick kontakt med min värdfamilj genom EF (Cultural Care au pair). Lycka till!


Detta var de frågor jag fått de senaste veckorna. Nu när jag är hemma ska jag försöka svara på fler frågor och även göra en sammanställning av de vanligaste frågorna. Ska också ge tips och idéer. Hör gärna av er om det är nåt speciellt ni vill veta.
När bilderna från min resa fungerar i min dator kommer jag att skriva och berätta ALLT om den.


Kommentarer
Postat av: Elin

Hej Mathida!

Jag har blivit matchad med en familj som bor i New Jersey, en timma ifrån NYC. De borde vara samma klimat som där du bodde, hur var det? Tips på vad jag ska tänka på när jag ska välja dem? De har tre barn, mamman är hemma delvis och de bor ute en bit på landet i mycket natur. Ska prata med dem imorgn, svara gärna snabbt haha :D Kram!

2010-09-23 @ 22:14:26
URL: http://elhellqvist.blgg.se
Postat av: Tara

Hej! Bra blogg du har.



Jag är själv i början av matchings processen nu. Men fastän jag VET att jag verkligen verkligen vill det här känner jag mig väldigt rädd, är det normalt? Eller kan det vara ett tecken på jag inte borde åka?

2011-05-28 @ 23:34:29
Postat av: Linda

Hej Mathilda!



Tack för en underbar blogg!

Jag har länge velat åka till USA som au pair och nu är tiden inne, men jag känner mig orolig över min engelska. Jag har alltid fått extra hjälp i engelska under hela min skolgång förutom i engelska B. I engelska B fick jag ett svagt G i betyg, tror du jsg skulle fixa att åka som au pair till usa?



Tack på förhand & kram på dig!

2011-08-25 @ 20:14:41
Postat av: Nathalie

Hej Mathilda!



Jag går sista året på gymnasiet nu och är väldigt sugen på att jobba som aupair till hösten.



Det jag skulle vilja veta är hur det blir om man absolut känner att man vill åka hem igen? Går det?

Vill som sagt gärna åka men är inte säkert på om jag skulle klara det ifall hemlängtan skulle ta över.. Är det värt att ta chansen iaf?



Kram



Kram

2011-09-16 @ 13:57:02

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
Blogg listad på Bloggtoppen.se