San Francisco

Då beger vi oss till västkusten och härliga San Francisco.

Delstat:
Kalifornien.

Folkmängd: Ca 800 000 invånare.

Boende: Jag bodde hos en vän så tyvärr kan jag inte ge några tips på boende.

Bästa tid att åka: Jag åkte i juli, somrarna i San Francisco är svala och det brukar vara dimmigt på morgonen. Bäst tid är hösten då de har som bäst väder, varmt och skönt. Även våren rekomenderas.

Shopping: Förutom souvenirer så blev det inte mycket shopping. Men såklart finns det inne i stan gott om affärer.

Äta: Något som är populärt att äta är soppa i en brödskål. Den mest kända soppan är "Clam chowder" som är en krämig musselsoppa. Bästa stället att inta denna soppa är på "Boudin" som är ett bageri i San Francisco känt för sina surdegsbröd. Även mat med skaldjur åts. Det finns mycket varierad mat att välja på i denna stad.

Sevärdheter: Det finns jättemycket att se i San Fransisco. Den första sevärdheten man tänker på är Golden Gate bron. Den måste såklart besökas. Det går att gå över bron, jag gick till ungefär halva innan jag vände och gick tillbaka. Det är också fint att gå längs vattnet innan man kommer till bron.

Sedan måste man ta ett besök till hamnen och "Fishermans Wharf". Där har de mysiga butiker och restauranger. Där finns också de berömda sjölejonen. Riktigt mysigt med många turister. Där har de bland annat Boudin om man vill äta eller titta på alla konstverk de gjort med surdegsbröden.

Man har därifrån också utsikt över fängelset Alcatraz. Men dit kom jag aldrig då jag inte fick tag i en biljett.

Åk även in till city och promenera omkring, det finns många byggnader och torg att se. De har även Chinatown, som är en av USAs största, plus mycket mer. San Fransisco är känd för sin gay vänlighet, det vajar många pride flaggor i staden. Det finns också många kvarter som alla är olika varandra och värda ett besök.

Ett åk upp och ner för San Fransiscos backar i en av de kända cable cars är ett måste och en upplevelse. Men var beredd på att få stå i kö ett tag för att få komma med. Men det är det värt.

San Fransisco har många branta backar och en av de mest kända är Lombard Street. Därifrån har man också en fin utsikt över staden.

Något man MÅSTE göra om man har möjlighet är att åka längs Pacific Coast Highway (Highway 1). Det är en fantastisk körupplevelse med en underbar utsikt. Vill man få ut det mesta av turen ska man åka från norr till söder då man ligger i filen närmast havet. Det suger i magen på den slingrande vägen med de olika magnifika landskapen. Det finns många utsiktspunkter där man kan köra in och njuta av utsikten. Vi åkte från San Fransisco och stannade till längs vägen hela tiden. Sedan tog vi ett stopp i Santa Cruz och gick till stranden en sväng innan vi åkte till vackra Monterey där vi åt middag vid vattnet och stannade över natten. Dagen därpå gick vi på Montereys akvarium som är värd ett besök innan vi åkte vidare. Nästa stopp blev Big Sur som är riktigt vackert och häftigt. Där stannade vi vid ett lunchställe "Nepenthe". Där åt vi god hamburgertallrik. Man kan få vänta ett tag på ett bord men då man man njuta av utsikten. Övernattade i en liten by längs vägen och dagen därpå besökte vi Hearst Castle. Ett palats som ägdes av tidningsikonen William Randolph Hearst. På vägen hem stannade vi inte och övernattade. Vi tog också motorvägen hem, man åker då inte längs havet men man kommer fortare fram.
Ord kan inte beskriva hur häftigt det är att åka längs Highway 1, det måste upplevas.

Santa Cruz

Monterey

Monterey Akvarium

Big Sur

Nepenthe

Sjölejon latar sig i solen.

Hearst Castle

Att tänka på:

Vill du ta dig ett besök till Alcatraz så tipsar jag om att boka en biljett i förväg. Det gjorde inte jag och det fanns inga biljetter under hela veckan jag var där. Så det blev inget besök dit för mig.

Det är lätt att ta sig runt i staden med både buss och deras spårvagnar. Cable cars fungerar också men är mer en turistattraktion.

Vill du hyra bil och köra längs Highway 1 måste du vara 21 år.

Jag skulle kunna skriva ännu mer om San Francisco. Det finns så mycket att se och göra i den här staden. Man blir förälskad direkt. Jag var där i en vecka och det behövdes, speciellt om man vill ha tid att åka längs Highway 1.

Så åk till San Francisco och njut av allt som denna härliga stad har att erbjuda! Du kommer inte att bli besviken!