Vanliga frågor och svar

Har under tíden jag bloggat fått in massor med frågor.
Jag har svarat på de här i frågelådan men tänker att det är väldigt mycket att gå igenom och läsa så jag har här samlat de vanligaste frågorna.
Hoppas det hjälper er. Gå gärna in i kategorin "Tips till blivande au pairer" för att läsa om hela processen från att bestämma sig för att bli au pair tills man åker iväg. 

Vilken organisation ska man åka med?

Jag åkte med Cultural Care Au Pair (EF). Man hör både bra och dåliga saker om den organisationen men jag har bara bra saker att säga om dem. Jag är nöjd och ångrar inte att jag åkte med dem. Det var väldigt hjälpsamma och svarade på alla frågor jag hade. Jag skulle rekommende blivande au pairer att åka med Cultural Care.
Deras hemsida hittar du här: http://www.culturalcare.se/  

Hur många barntimmar måste man ha?

Man måste ha minst 200 timmars barnerfarenhet. Jag fick mina timmar genom att ha praktik på dagis, vara barnvakt åt min lilla kusin och genom att vara barnvakt åt min mammas arbetskamrats barn.
Ta kontakt med släkt och vänner för att hitta barn att vara barnvakt åt och på så sätt få ihop dina timmar.

Hur bra engelska måste man kunna?

Jag vet att många är nervösa för sin engelska. Men jag vet av erfarenhet att vi svenskar överlag är väldigt bra på engelska om man jämför med andra länder. Man förbättrar sin engelska också otroligt fort när man kommer dit eftersom man måste prata engelska.
Så det räcker med ett G. Engelskan kommer ni att klara av och en anledning till att åka som au pair är ju för att förbättra sin engelska.


Måste man ha körkort?
Man kan ansöka utan körkort men för att kunna åka iväg som au pair krävs det att man har körkort.

Hur fungerar det med visum osv?

Det enda lagliga sättet att åka som au pair är via en organisation. Det är via dem du skaffar ett visum. Du får av organisationen en massa papper att fylla i och sen får du besöka den Amerikanska ambassaden. Du får ett visum på 12 månader men får stanna i USA i 13 månader.

Måste man gå i skolan när man är au pair?

Som au pair måste du plugga 6 credits. Det finns olika sätt att få ihop sina credits på. 3 credits tog jag genom att ta en kurs på ett Amerikanskt college. De andra 3 creditsen tog jag genom att åka till Silver Bay. Det var en helgkurs där man hade lektioner på dagarna och lek på kvällarna. Man var flera hundra au pairer samtidigt där och det var ett roligt och smidigt sätt att få ihop sina credits på.
Så det finns lite olika sätt att få ihop sina credits på.


Vad får man i lön?

När jag var au pair fick man 197 dollar i veckan, tror det ligger runt samma nu. Men då får man tänka på att det mesta av dem pengarna enbart ska gå till nöjen. Boende och mat har man redan så min lön lade jag på shopping, bio och äta ute. Resten lade jag undan till resor.

Vad måste man betala för att åka som au pair?

Deposition 2 495 kr (fullföljer man au pair året så får man tillbaka dessa pengar)
Subventionerad flygavgift (okt-juni) 1 495 kr
Subventionerad flygavgift (juli-sep) 1 995 kr
Hälsoundersökning, cirkapris 800 kr
Au pair visum, cirkapris 1 200 kr
Polisregisterutdrag 172 kr
Internationellt körkort 230 kr

Sen finns det några tilläggstjänster som man kan välja att köpa:

Avbeställningsskydd 375 kr
Försäkringspaket 1 (försäkring för 13 mån) 4 500 kr
Försäkringspaket 2 (försäkring & sporttillägg för 13 mån) 5 000 kr
Cultural Care Club Au Pair 395 kr
Simkort till mobilen 200 kr
Passfodral 50 kr

Jag räknade ut att jag betalade ca 10 000 kronor innan jag åkte iväg som au pair.


Hoppas det hjälpte lite att samla ihop de vanligaste frågorna. Hittar ni inte er fråga i frågelådan så hör av er så svarar jag gärna så gott jag kan.


Kommentarer
Postat av: Julia och Hazal- Skoliosbloggen

Tack det var bra svar! :)

2012-08-24 @ 21:47:05
URL: http://julhaz.blogg.se/
Postat av: DIYS

hej!
jag vet inte om din blogg är aktiv fortfarande.. men jag undrar, var du i samma familj 2 år? eller bytte du?

jag skulle vilja åka iväg i bara 6 månader :)

2012-10-05 @ 10:11:34
URL: http://diys.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
Blogg listad på Bloggtoppen.se