Att välja organisation

När man åker som au pair åker dem flesta via någon av de tre största organisationerna:


När jag skulle välja au pair organisation gick jag in på de ovanstående au pair organisationernas hemsidor och läste vad de hade att säga. Jag blev intresserad av Cultural Care pga av deras tilltalande sida på Internet, de hade mycket färg och härliga bilder. Hörde en massa dåligt om dem så jag tänkte att jag borde ta en annan. Hade hört en del bra om Skandinaviska men Cultural Care är större så det var lättare att gå på ett möte. Gick på ett möte med dem och efter det så rullade det bara iväg. Om man skickade in sina ansökningar inom en viss tid så slapp man att betala depositionsavgiften, så det fick en att verkligen ta tag i att skriva ansökningarna vilket jag tyckte var bra och på den vägen är det. De var väldigt hjälpsamma under arbetet med ansökan och svarade på alla frågor som man hade.


Jag ångrar inte att jag åkte med Cultural Care (EF) och skulle jag åka som au pair igen skulle jag välja samma organisation. Jag har inget dåligt att säga om dem, förutom att de inte talade om att jag inte skulle hamna på den riktiga au pair skolan, (det var så många au pairer så dem delade oss så ena halvan hamnade på den riktiga au pairskolan och den andra halvan på en annan skola). Men annars är jag nöjd med dem.

Cultural Care har dåligt rykte och det kan vara bra att veta om. Men samtidigt så finns det många au pairer (inklusive jag) som kan vittna om att vi har kommit till underbara värdfamiljer och haft ett jättebra au pair år. De är ett jättebra stöd i Sverige, lätta att få tag på och de hjälper en riktigt bra och snabbt. Här i USA har jag inte haft kontakt med dem lika mycket. Jag tror att eftersom Cultural Care är en sådan stor organisation så tror jag att man både får höra mycket bra och dåligt eftersom det är så många som åker med dem.

Men som sagt, jag är nöjd över mitt val att åka som au pair med Cultural Care.


Mitt tips till blivande au pairer är att gå in på de olika organisationernas hemsidor och läsa om dem och ta kontakt med dem osv. Ta också kontakt med andra au pairer för att höra vad de har att säga om sin organisation som de åkte med. Få så mycket information som möjligt och välj sedan den organisation som känns rätt för just dig!  

Lycka till!


Kommentarer
Postat av: Cecilia

Hur menade du när du skriver "att du inte kom till den riktigt aupairskolan"?? Jag känner mig nästan ensam om att vara blyg och åka som au pair! fast på ett sätt vill ajg åka som au pair för att få mer självförtroende och ansvar och så vidare samtidigt som jag vill uppleva kulturen och självklart älskar barn, annars hade det ju varit sjukt att åka som au pair om man tänker efter! Men som sagt, skönt att höra att du klarade det fastän du är blyg som jag xD

2009-05-07 @ 20:53:20
URL: http://chibs.blogg.se/
Postat av: sofia

jag ska åka med cultural care och jag känner mig nöjd med mitt val oxå:)

2009-05-08 @ 00:01:51
URL: http://sweetsofiaa.blogg.se/
Postat av: Emma

Hej, det stod på Aupair-hemsidan att man skulle få ett bidrag på typ 500 dollar, men kostar det något att plugga där borta? :)

2009-06-28 @ 02:14:32
URL: http://frooshh.blogg.se/
Postat av: Angela

Hej!

Jag är väldigt intresserad av att åka iväg och jobba som Au Pair om några år men det här med barnerfarenhet: jag har tagit hand om min lillebror i många år när han var liten, o sen har jag praktiserat på dagis, men jag har inget intyg om det ju, räknas det inte då?



Skulle vara jättetacksam om jag fick svar.

Mvh,

Angela

2009-07-01 @ 20:33:00
Postat av: Pernilla

Hej! Jag vill åka som au-pair, men jag är jätterädd för att jag ska hamna i en dålig familj och så. Jag har läst dåliga saker om Cultural care, men jag fastnade vid hemsidan precis som du.

Tyckte du att det var svårt att välja? Men du trivs bra idag ? Är du fortfarande kvar ?

Tack på förhand :)

2009-10-15 @ 12:52:50
URL: http://pernillapp.blogg.se/
Postat av: Merika

Hej.

I veckan fick jag mina första matchningar med två familjer men vilken inom vilken tidram ungefär ska jag förvänta sig att dem ringer?

2009-10-22 @ 13:23:09
URL: http://emmamerika.blogg.se/
Postat av: Angelica

Hej när man åker som au pair hur nånga dagar ska man packa för? och kan du komma med förslag vad man kan köpa till familjen? första gången du pratade med familjen ringde dem till din mobil då?

2010-02-12 @ 17:49:50
URL: http://amartinsson.blogg.se/
Postat av: Hanna

heej :)

jag skulle gärna vilja jobba som au pair i usa i ett år, efter studenten (går 2:an nu).

Har kollat runt lite på olika organisationer och har (precis som du gjorde) fastnat för Cultural Care. Jag undrar nu om du studerade då du jobbade som au pair? Och hur mycket pengar tjänade man på att jobba som au pair? :)

Tack på förhand :)

2011-02-10 @ 15:17:30

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
Blogg listad på Bloggtoppen.se