Att välja, ja eller nej?!

Du har nu blivit matchad med en värdfamilj. Ni har pratat och ställt frågor till varandra. Nu är frågan:
"Är detta rätt värdfamilj för dig?".

Den frågan är jättesvår att svara på. Det är svårt att bara utfrån telefonsamtal veta hur ni kommer att fungera tillsammans när ni träffas på riktigt. Det är en chansning.
Oftast säger magkänslan om det är rätt eller fel. Lyssna på den!

Jag tror att de flesta har en bild över hur de vill att deras au pair år ska se ut. Det är bra att ni vet lite hur ni vill ha det, det kan hjälpa er att välja. Men var inte för hårda. Många vill till Kalifornien men det finns många fina platser i USA, platser man kanske aldrig hört talas om. Kalifornien kan man alltid resa till på sin semester. Familjen är det viktigaste för att man ska trivas.

När jag tänkte på mitt au pair år drömde jag att jag skulle bo i Kalifornien, gärna i Los Angeles. Jag skulle ta hand om två barn, gärna flickor som var 2 och 4 år. Det var min dröm.
Min första matchning var med en värdfamilj som bodde på östkusten, de hade fyra barn och mamman jobbade inte. Det var inte direkt min drömfamilj. De ville dessutom att jag skulle komma i juli och jag kunde inte komma förrens i slutet av augusti. Så jag skulle ringa Cultural care morgonen efter och säga nej till denna familj. Den var inte för mig.
En timme efter mitt beslut ringer värdmamman. En stor chock och med min nervösa engelska pratade vi i ca en timme. När vi lade på kändes det så bra, min magkänsla sa att detta kunde vara den rätta värdfamiljen för mig.
Efter lite mejlkontakt tackade vi båda ja till varandra.

Så mitt tips är att ge familjen en chans och prata med dem. Det kanske inte blir som du drömde om, men det behöver inte bli dåligt för det. Det kan bli helt fantastiskt. Det kan bli mycket bättre än drömmen.

Ge det tid. Ta inte en familj bara för att du är rädd att du inte ska hitta nån. Det ska kännas rätt och det kan ta tid. Det är lättare att sitta hemma i Sverige och välja. Men ha ändå i tanken att det går att byta när du väl är i USA om det inte skulle fungera.

När du säger ja ska det kännas rätt för dig. Det är ditt år, ingen annans!
Lycka till!




Kommentarer
Postat av: sophie

hejhej! jag har tankar på au pair. Men ja är orolig över min engelskan. den är inte den bästa om man säger så. hur såg du på de? var du bra på engelska innan du åkte? Mvh sophie

2011-09-14 @ 21:11:54

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
Blogg listad på Bloggtoppen.se