You have a match!

Nu väntar spänningen med att bli matchad med värdfamiljer.
När du får en matchning kommer de upp på din personliga sida och du får även ett mejl. Nu kan du läsa lite om familjen, var de bor, hur många barn de har, intressen osv. Oftast kan du inte läsa hela ansökan eller se alla bilder direkt förrens efter telefonsamtalet.

Låter denna ansökan intressant så blir nästa steg att värdfamiljen ringer till dig när de läst din ansökan och blir intresserade. Mitt tips är att nästan alltid prata med värdfamiljen på telefonen innan ni bestämmer er för att tacka nej. Jag vet många som tänkt att de ska tacka nej till familjen innan de pratat och efter telefonsamtalet blev det ett ja. Jag är en av dem.

Telefonsamtalet är ett perfekt sätt för att få en känsla om detta kan vara just DIN värdfamilj. Det är också nu både du och värdfamiljen ska ge ett bra första intryck. Det kan vara jobbigt och nervöst att prata engelska. Det är helt okej att säga det till familjen. Säg att det är jättekul att prata med dem men att det kan ta lite tid för dig att vänja dig vid att prata engelska. De kommer att förstå.

Värdfamiljen kommer att ställa frågor och du kommer också få chansen att ställa dina. Min värdfamilj ställde inte så många frågor. De frågade lite om min familj, min fritid och vad jag skulle vilja göra i framtiden. Det var mest lite småprat. Sen fick jag ställa mina frågor. Jag fick även prata med familjens au pair som de hade då och med två av deras barn.
Jag var jättenervös och tyckte att min engelska inte alls var bra, att jag inte fick fram ord etc.
Jag ställde en hel del frågor på telefonen och efteråt skickade jag även ett par frågor via mejl.
Några tips på frågor att ställa:

* Fråga om barnen.
- Hur gamla är de?
- Vad tycker de om att göra?
- Har de några fritidsaktiviteter?
- Går de i skolan? Hur ofta/hur länge? Hur tar de sig till skolan?
- Om de har små barn, kan de prata/gå än?

* Fråga lite om föräldrarna.
- Vad jobbar ni som?
- Vad tycker ni om att göra på fritiden?

* Fråga lite om området.
- Var bor ni?
- Vad för slags område är det?
- Vad finns det att göra där?
- Finns det andra au pairer i närheten?
- Vad kan man göra med barnen i området?
- Finns det möjlighet att plugga där?

* Fråga om själva jobbet.
- Hur kommer mitt schema att se ut?
- Vad för slags hushållstjänster (household duties) kommer jag att göra? Tex städa, tvätta osv.
- Vad för slags aktiviteter förväntar ni er att jag ska göra med barnen?
- Hur ser en vanlig dag ut?

* Andra frågor.
- Har ni husdjur?
- Varför vill ni ha en au pair?
- Har ni varit i Sverige någon gång?
- Kommer jag att ha tillgång till en egen bil på fritiden?

Tänk på att fråga om barnen. Kanske låter som en självklarhet men många kan falla på att de först frågor om de får tillgång till bil, om man kan shoppa bra i närheten osv. Det kan också vara viktiga frågor men familjen ser ju helst att du först och främst ställer frågor om barnen eftersom det är dem du ska ta hand om. Sen kan du ställa de andra frågorna.

Frågan om egen bil på fritiden tycker jag är oerhört viktig. USA är inte som i Sverige. I de flesta städer kan man inte ta sig någonstans om man inte har tillgång till bil. Egen bil ger en stor frihet.

En del tar sina samtal via skype. Även om du är nervös så förösk att le och se glad ut. Det ger ett jättebra intryck. Le även om du pratar i telefon. Det hörs i rösten!

Får du chansen att prata med en av familjens fd au pairer så passa på att fråga hur de har haft det osv. Jag frågade bland annat min fd au pair hur en vanlig vecka såg ut, vad hon gjorde på sin fritid osv. Jag frågade även vad som hade varit det jobbigaste när det kom till själva au pair jobbet under sitt år.

Ett tips är att efter telefonsamtalet sätta sig ner och fundera. Läs igenom deras ansökan som du fått se nu. Har du fler frågor? Skicka ett mejl! Kanske pratar ni igen?!

Gå på magkänslan. Det är svårt att veta bara via telefon och mejlkontakt om detta är familjen för dig när ni väl träffas. Men det ska kännas rätt. Lyssna på magkänslan!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
Blogg listad på Bloggtoppen.se