Ansökan

Ansökan kan jag sammanfatta med ett ord - massa papper. Nu görs dock ansökan via datan vilket jag tycker låter oerhört smidigt.
I ansökan svarar du först på frågor som när du är född, vart du bor, telefonnummer, din familj, syskon, vad du har gått i skolan, dina tidigare jobb osv.
Sen skriver du om du har körkort och vad du har för erfarenheter när det gäller bilkörning. Sen kommer frågor om din religion, om du går i kyrkan, har en speicell kost, diet, allergier osv.
Sen får du skriva om dina intressen, svara på varför du vill vara au pair, dina bra egenskaper, vad du skulle hitta på med dina värdbarn osv.
Det är mycket olika frågor. Mitt tips är att bara vara ärlig när du skriver dina svar. Du vill ju att värdfamiljen ska välja dig för att du är du, ingen annan.
Och familjen ska ju få det de tror de väljer. Skriver du att du inte röker så förväntar de sig en ickerökare.
Så var ärlig!

Sen ska du också skriva om din barnerfarenhet, hur många timmar du har suttit barnvakt, hur gamla barnen var och ge exempel på vad ni har gjort tillsammans.

Du ska också skicka med referenser från olika personer. Några av dessa måste vara från någon vars barn du har tagit hand om. Jag hade två lärare och en nära vän till familjen. Sen hade jag min faster vars kusin jag tagit hand om, och en jobbarkompis till min mamma vars barn jag varit barnvakt åt.
Så jag hade fem referenser varav två var barnreferenser. 

Även ett kort ska finnas med i ansökan.



Sätt dig ner med ansökan, läs igenom frågorna, fundera på svaren och skriv sen ärligt.

Lycka till!



Kommentarer
Postat av: Annie

För en gångs skull lärde jag mig något genom att läsa en blogg. Det är inte varje dag man gör det direkt, tack för att du lägger ner din tid på att blogga :D.

2011-07-11 @ 14:55:30
URL: http://gravidforsakring.net
Postat av: malin

Hej, vad intressant du har skrivit om att vara au pair. När jag har gått ut gymnasiet så vill jag också jobba som au pair. Jag undrar om du vet hur många timmar man måste ha jobbat med barn för att bli au pair? :))

Ha en bra dag! :)

2011-07-18 @ 11:59:17
URL: http://jaghetermaliin.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
Blogg listad på Bloggtoppen.se