Infomöte - Början på din stora resa

När man väl har bestämt sig för vilken organisation man ska åka med så blir oftast nästa steg att man går på ett av deras info möten. De finns i olika städer, kolla på repsektive hemsida var de håller ett närmast din stad.

Jag gick på ett i mars innan jag skulle åka (för tre år sedan alltså, wow vad tiden går), men så var jag även med på ett infomöte nu i januari.

På infomötet får man en massa info som är bra att veta. Vilka krav som ställs, vad det kostar, massvis praktisk information. Sen berättar en fd au pair också om sitt år, vad det innebär att vara au pair, vad man gör när man jobbar, på sin fritid osv. Man får också tips och idéer från dem. När jag var på infomötet var jag alltså den fd au pairen som berättade om mina år och visade bilder.

På infomötet har man chans att ställa alla sina frågor och det är verkligen ett perfekt tillfälle att få svar på sina frågor.

Man blir också intervjuad (det hjälpte jag också till att göra på mötet). Man ställer frågor för att få en uppfattning om hur bra personen skulle passa som au pair, varför han/hon vill åka osv. De ställer olika frågor men några kan vara tex varför du vill åka, vad du har för intressen, vad du skulle göra med barnen på dagarna, hur du skulle dela med dig av din kultur, hur du skulle hantera hemlängtan osv.
Intervjun tar ca 10 min och en liten del av intervjun är på engelska för att se vilken nivå den blivande au pairen är på. Men inget att vara nervös för.

Efter att jag hade varit på mitt infomöte var jag ännu mer taggad för att åka!!!




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
Blogg listad på Bloggtoppen.se