Get ready for departure - Packning

Så var det det här med packningen. Du börjar nu närma dig avresa och det är dags att tänka på vad du vill ha med dig. Det är svårt att veta vad man ska ha med sig och vad man ska lämna hemma.

Här har jag samlat ihop en packlista.


Viktigt:

Pass/visum + DS 20-19 (J 1)
Flygbiljetten
Körkort+ internationellt körkort
Pengar + bankkort
Försäkringskort
Papper från organisationen
Telefonkort (så du billigt kan ringa hem)

Elektronik:

Kamera + laddare
Mobil + laddare
Ipod + laddare
Dator + laddare
Reseadapter
Plattång
Hårfön

Kläder:

Tröjor
T-shirts + linnen
Jeans/Byxor/shorts
Leggings
Joggingbyxor
Träningskläder
Jacka
Regnkläder
Klänningar/kjolar
Pyamas
Bikini
Underkläder
Skor
Mössa/vantar/halsduk

Hygien:

Tvål
Schampo/balsam
Ansiktskräm
Bodylotion
Smink
Sminkborttagning
Tandborste + tandkräm
Parfym + deodorant
Rakhyvel
Nagelfil + nagelsax
Hårborste
Hårsnoddar + spännen
Hårspray
Ipren + annan medicin
Plåster

Övrigt:

Smycken
Presenter till familjen ( Tips på presenter hittar du här! )
Fotografier på familj och vänner i Sverige
Dagbok
Solglasögon
Böcker
Godis
Svenskt decilitermått om du ska baka

Alla behöver kanske inte allt på den här listan. Men den kanske kan vara till lite hjälp i alla fall. Jag fick ha två väskor kostnadsfritt när jag åkte så jag kunde få med mig en hel del grejer. Jag vet inte hur jag hade klarat mig på en väska. Dessutom så tog jag inte med mig mina vinterkläder utan en kompis kom i oktober och hon  hade med sig vinterksor, jacka, termobyxor, vantar osv.

När ni packar tänk på vart och när ni åker. Kanske ska ni till en delstat som nästan bara har sommarväder då kanske vinterjackan ska lämnas hemma. Åker ni när sommaren kanske precis har börjat kanske bara vinterjackan åker med och så köper ni mössa, halsduk och vantar i USA när vintern närmar sig.

Handduk tog jag inte med mig, det får man både på au pair skolan och hemma hos värdfamiljen. Hör med er värdfamilj vad som kommer att finnas. De hade bland annat en hårfön åt mig så den lämnade jag hemma osv.
Schampo och balsam tog jag bara med i småflaskor så jag hade under au pair skolan. Sen när man kommer till värdfamiljen kan man åka och köpa på sig sånt.

När det kommer till kläder så kommer man att shoppa under sin tid i USA så mitt tips är att bara ta med så du har för de första veckorna. Är det sommar? Ta med mest sommarkläder. Sen kan du packa med dina favoritkläder från de andra årstiderna.

Jag tog med ett litet fotoalbum med bilder på min familj, släkt och vänner i Sverige. I den fanns även bilder på mitt hus och min stad. Kul att visa för de man träffar i USA och de uppskattar det verkligen.

Köp gärna på dig lite godis och choklad också. Något som svenskt godis finns inte i USA och det kan vara bra att ha ett litet förråd när suget blir för stort. Sen är det också kul att bjuda sin värdfamilj på riktigt svenskt godis och choklad.

Packa även ett handbagage med de viktigaste sakerna plus ombyte. Jag fick ha alla mina väskor på rummet men det är inte säkert att man får det. Sen kan det vara bra att ha om de andra väskorna kommer bort under flygresan.

Ni som läser det här och känner att jag har glömt nåt, hojta gärna till!
Det är svårt att packa för ett helt år. Men mycket kan du köpa i USA om du skulle ha glömt det. Och shoppa det kommer du att göra. Skulle det vara så att du har glömt nåt som inte går att köpa i USA finns ju alltid möjligheten att de hemma i Sverige skickar det till dig.

Det viktigaste är att du har pass, visum och DS 20-19 (J 1) så att de släpper in dig i USA.
Lycka till! 







Kommentarer
Postat av: Madeleine - Mamma - Foto - Oslo

Eller hur! Så himla mysigt med bebisar tillsammans :D Kram

2011-10-14 @ 12:51:40
URL: http://madeleines.se
Postat av: Meyssam

Hej! Jag undrar vilken organisation du ansökte till för att bli au pair? För du verkade trivas i USA och med din värdfamilj väldigt mycket.

2012-03-07 @ 22:39:38
Postat av: Julia

ÅÅh, jag åker som aupair i juni, och börjar redan tänka på vad jag ska packa med mig! Och denna packlista ska jag kopiera och ha i bakfickan! Tack :)

2014-02-11 @ 18:05:59

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
Blogg listad på Bloggtoppen.se